AnleggsMagasinets utskremte redaktør skvatt til da lydbølgen traff området hvor pressen (AnleggsMagasinet og NRK) fikk stå.

Byggherre Statens vegvesen sprengte brua 19:30 tirsdag kveld.

Labben Bru, i Stange i Hedmark,  med sine 141 meter i lengde og ni meter i bredde, veide 1400 tonn omtrent.

I løpet av de neste ukene vil restene av brua bli fjernet. Dette er en del av arbeidet med å sette den gamle vegtraseen tilbake til sitt opprinnelige.

video

Brua var en stålplatebærerbru med et betongdekke pluss vegdekke. Brua bestod av tre spenn som innebar to søylepar i betong under brua.

Brukte Plastikk

For å få den solide konstruksjonen til å legge seg ned, ble det boret inn sprengladninger (dynamittrør) i betongsøylene slik at disse kollapset.

For å kappe stålbjelkene i brua, ble det brukt spesielt plastisk sprengstoff. Totalt ble det brukt 100 kilo.

I følge Einar Søberg i Statens vegvesen, vil aktiviteten fortsette et år fremover på fellesprosjektet. Nå er det jernbanen som står for tur, og skal åpnes i november.

Opprydning i cirka tre uker
I perioden etter at brua er sprengt ned, skal betong og stål sorteres og kjøres bort.

Det er ventet at dette arbeidet vil ta omkring tre uker. Arbeidet med å sette området som er erstattet av tunnel og nye bruer tilbake til sitt opprinnelige, er imidlertid ikke ferdig før i 2016.

Tilbake til naturen

Den delen av E6 som er erstattet av tunnel og nye bruer er i ferd med å bli satt tilbake til sitt opprinnelige.

Derfor ble Labben bru, den gamle brua over Labbdalen som åpnet for trafikk i 1970, sprengt ned tirsdag 25. august 2015 klokken 18.30.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!