16M3 skal gi mer drivstoffeffektivitet, kraft, varighet, sikkerhet og førerkomfort. Cats nye veihøvel bruker får effekten fra en C13 Acert-motor som har variabel effekt på mellom 290 og 348 hestekrefter.

Maskinen veier med standard oppsett 32,4 tonn, har et høvelblad på 4,9 meters bredde og gearkassa er av typen direct drive power shift.

Ok to start

16M3 har også fått en «Ok-to-start»-funksjon som automatisk sjekker kjøleveske-, motorolje- og hydraulikkoljenivå når nøkkelen er vridd til «on».  Om alt er normalt kan man starte motoren.

Systemet overvåker også disse nivåene under drift i tillegg til nivået for transakselen. Føreren blir advart om et nivå synker for langt ned.

Smidig og forsterket

Gearsystemet er som nevnt Cats direct-drive, power shift, med åtte trinn fremover og seks trinn bakover med APECS-system som skal gi smidigere gearskifter og økt produktivitet.

16M3 har fått 15 prosent økt dynamisk bremsemoment på bakre tandem, i følge produsenten. I forhold til 16M har 16M3 fått styrket og forlenget stålkonstruksjonen og på enkelte utsatte punkter er stålplatene 50 prosent tykkere.

Nytt er også varsel for sikkerhetsbelte, om det ikke er festet blir det registrert som en feilkode.

Serviceintervaller er økt og motor- og luftfiltre har fått doblet livslengden. Hydraulikk- pilot- og transmisjonsfiltre har fått doblet serviceintervallene fra 500 til 1000 timer.

 

Med vanlig oppsett veier 16M3 32,4 tonn. Høvelbladet måler 4,9 meter. Foto: Caterpillar

Gearsystemet er som nevnt Cats direct-drive, power shift, med åtte trinn fremover og seks trinn bakover med APECS-system som skal gi smidigere gearskifter og økt produktivitet. Foto: Caterpillar

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!