Utstyrt med Volvo D3.8-mtor med steg IV-norm, skal den nye tandemvalsen DD105 optimalisere drivstofforbruket i tillegg til at støy og utslipp er minimalisert, heter det i pressemeldingen fra Volvo CE.

ECO-moduset skal redusere drivstofforbruket med opp til 30 % uten å påvirke ytelsen, mens den automatiske tomgangssenkingen skal redusere motorturtallet til tomgang etter fem sekunder. Videre skal Volvo's nykonstruerte vibrasjonssystem redusere kraftbehovet ved oppstart med 50 %, slik at valsen effektivt kan betjenes med en 85 kW-motor selv i store høyder.

Stuevinduer

De store flatene med buet vindusglass, stolpefri sikt forover og justerbart ratt gir bedre sikt over arbeidsområdet, samt uhindret sikt ned til valsen og sprøyteenheten. Sikten kan ytterligere forbedres ved å sideforskyve eller rotere førerstolen etter individuelle behov. Ergonomisk plasserte betjeningselementer og instrumentpaneler skal hjelpe maskinføreren med å holde et øye på veien til enhver tid, og for å unngå tretthet. Polstrede gulvet reduserer vibrasjonene og støyen for en rolig og støysvak drift. Plasseringen av motoren i maskinens bakre ramme bidrar også til å redusere støyen i førerhuset.

800 liters tank

Automatisk vannsprøytingssystem med variable intervaller og trippel filtrering, skal gi jevn trommeldekning og justerbar vannmengde som hindrer at materialet kleber seg. Videre overlapper de to vannpumpene hverandre under normal drift. Ved eventuelle pumpefeil kan en konstant strøm av vann til trommeloverflaten fremdeles opprettholdes. Vanntanken er på 800 liter og er lavt plassert i maskinen. Kantene på tromlene er skråskjært for å unngå merker i asfalten under valsing. Videre skal Automatic Slip Control (ASC) sikre bra veigrep til enhver tid. Systemet garanterer jevn ytelse og er spesielt viktig ved lasting og lossing av valsen for transport, i følge Volvo CE.

De første maskinene er ikke forventet til Norge før 2016. 

Bedret ergonmi, sikt, støydemping og mindre tretthet for føreren er stikkord i hytta til DD105. Foto: Volvo CE

DD105 er allerede vist frem under Volvo Days 2015, men ventes ikke til Norge før neste år. Foto: Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!