I følge Volvo Maskins markedssjef, David Kristianslund, er de første EC140E forventet å komme til Norge i september.

Med ny Steg IV-kompatibel D4-motor, skal EC140E være snillere på forbruket og utslippet. Økt motoreffekt og pumpekapasitet skal sikre mer responsive maskinbevegelser og belting for redusert forbruk. I tillegg skal den klare raskere syklustider i følge Volvos pressemelding.

Helelektronisk styresystem og avansert ECO-modus er blitt optimalisert for å tilpasses motoreffekten. En bomflyt-funksjon sparer effekt som normalt ville ha gått til senking av bommen og benytter denne til andre funksjoner i stedet. Mens automatisk motoravstenging bidrar ytterligere til å redusere forbruket ved å stenge av motoren automatisk etter en forhåndsinnstilt tidsperiode (fem minutter er standardinnstillingen).

Holdbarheten skal være ytterligere sikret i følge produsenten. Silikon-materiale brukes, for eksempel, til å forhindre rust, mens vanntette kabelmatter og koblingstykker er benyttet. Det benyttes kraftige dørhengsler og det er montert avtakbar beskyttelse over arbeidslysene i overarmen.

 

EC140E er på plass med Volvos D4 Steg IV-motor. En bomflyt-funksjon sparer effekt som normalt ville ha gått til senking av bommen og benytter denne til andre funksjoner i stedet. Foto: Volvo CE

Maskinens betjeningselementer - inkludert manøverspakene, tastaturet, instrumentpanelet og informasjonspanelet, har blitt ergonomisk designet for optimal kontroll og effektivitet. Antallet brytere har blitt redusert, og betjeningen av klimaanlegget er integrert i tastaturet for enkle justeringer i følge Volvo CE. Foto: Volvo CE

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!