23948sdkhjf

Volvo lanserer fem nye funksjoner for anleggsbiler

Nå får du også Dynamic Steering for doble foraksler og økt forakseltrykk.

I tillegg til en kraftig støtfanger for Volvo FH-serien og Automatic Traction Control for Volvo FMX, tilbyr Volvo Trucks nå fem nye funksjoner.

Volvo Dynamic Steering for doble foraksler

Volvo Dynamic Steering er nå også tilgjengelig på lastebiler med doble foraksler. Volvo hevder at denne løsningen vil bli spoesielt merkbart for sjåføren ettersom slike biler ofte frakter tunge lass eller har tunge påbygg.

Økt forakseltrykk, doble foraksler

Den maksimale tekniske kapasiteten til Volvo Trucks’ tunge lastebiler med doble foraksler øker fra 18 til 20 tonn. Dette er særlig verdifullt ved transport av tung last innenfor anleggskjøring. På en lastebil med fire aksler og totalvekt på 32 tonn er lasteplanet lengre, og den blir da mer fleksibel med tanke på hvor for eksempel massen skal plasseres i dumperkassen.

Lastebiler med fem aksler, 10x4 og 10x6

I mange markeder er trenden økt vogntogvekt på mellom 50 og 76 tonn. Volvo Trucks lanserer derfor kombinasjoner med fem aksler fra fabrikk for å dekke etterspørselen etter lastebiler til tyngre kjøring både på hovedveier og innen anleggssegmentet. De to forakslene tillater opptil 20 tonns maksimaltrykk, de tre bakakslene tåler opptil 36 tonn.

Luftfjæring bak i kombinasjon med foraksel med drift (Volvo FMX):

Den nye muligheten for å kombinere en bakaksel som har luftfjæring, med en foraksel med drift fører til størst mulig komfort selv på lastebiler med allhjulsdrift. Selv om bladfjærer normalt sett er beregnet på de tyngste lastene, gjør luftfjæring det mulig å justere fjæringen etter vekten på lasten.

Elektronisk bremsesystem (EBS) for trommelbremser

Nå kan også kunder som spesifiserer trommelbremser til kjøring under spesielt støvete og våte forhold få EBS.

Systemets elektronikk gir tilgang til en rekke intelligente funksjoner som blant annet bakkestartassistent, som gir bedre kontroll i bratte stigninger. Sikkerheten er også forbedret takket være integreringen av motorbrems og retarder-funksjonen, kjent som Brake Blending. I tillegg til forbedret bremsefunksjon gir EBS i kombinasjon med trommelbremser også tilgang til Volvo Dynamic Steering (ikke med drift på forhjulene) og mer effektiv giring ettersom I-Shift henter informasjon fra det elektroniske bremsesystemet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062