Sandvik Construction har lansert en helt ny tunnelrigg. Den nye helautomatiske tunnelriggen DT922i skal gi ekstra allsidighet i tunnelarbeidet, heter det i en pressemelding. Undervogna, eller bæreren er leddet, det vil si rammestyrt og den utstyrt med førerhus av siste modell som gir 25% økt sikt og et støynivå på under 69 dB, i følge produsenten. Førerhuset kan også bestilles som hev- og senkbar.

Et intelligent, avansert styringssystem og Sandviks planleggingsverktøy for tunneldriving, iSURE®, utgjør en kombinasjon som vil endre fremtiden for tunneldriving, påstår Sandvik i pressemeldingen.

Allsidig

Den helautomatiske elektrohydrauliske tunnelriggen er utviklet for utboring av tverrsnitt på inntil 125m², inkludert salveboring, boring av boltehull og langhullsboring. -Hvis du trenger en tunnelrigg som kan brukes til all slags tunneldriving, er det denne du skal ha, forklarer Tommi Salo, Product Line Manager Tunneling, Sandvik Construction.

Den er utstyrt med bormaskin av typen Sandvik RD525 som gir 17 % høyere gjennomtrengningsfrekvens, 40 % lenger levetid for bornakken samt 17 % for borkronene, sammenlignet med forgjengerne.

HMS

Helse, miljø og sikkerhet er ikke glemt i utformingen av den nye DT922i. All belysning på den nye tunnelriggen er basert på LED-teknologi som sammenlignet med de mer vanlige høyintensive utladningslampene (HID), har inntil 500% økt levetid og bruker 50% mindre energi.

Steg 3-dieselmotor på 119 kW er standard, ellers kan man velge steg 4 Final-motoren på 122 kW som gir større utslippsreduksjon, med en kraftforsyningsenhet som består av to elektriske motorer på 75 kW som har den høyeste klassifiseringen for energieffektivitet (IE3).

 

 

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!