Dette er århundrets paradegate hvor fremtidens 17. mai tog vil gå

Bård Folke Fredriksen, sa byråd for byutvikling Oslo.

Regionvegsjef Per Morten Lund åpnet med å takke de fremmøtte for tålmodigheten for lang byggeaktivitet og til tider kronglete å komme seg frem både for syklende, gående, bilister og kollektivreisende.

Norges dyreste veistubb?

Prislappen på selve gata er 925 millioner kroner. Det er en meterpris på 1,32 millioner kroner. Hele E18-prosjektet i Bjørvika har en prislapp på 7,3 millarder kroner. Da er senketunnelen, Nordenga bro, Kong Håkon 5s gate og Bispegata tatt med.

Mellom 40-50.000 busspassasjerer hvert døgn

- Stadig flere innbyggere i hovedstadsområdet betyr flere reiser. Det er et nasjonalt mål at alle nye reiser i byområdene skal tas kollektivt, med sykkel eller til fots. Det er nærmere 1400 busser i døgnet som trafikkerer Dronning Eufemias gate. Det betyr at det er opp mot 40-50.000 busspassasjerer som skal til eller fra eller gjennom denne åren. Og enda flere kollektivreisende blir det når trikken også skal kjøre i rute her. Derfor har det vært svært viktig for oss å sikre gode forhold for kollektivtrafikken, sa Per Morten Lund.

Prosjektet med Skanska som hovedentreprenør E18 Bjørvika etappe 2 entreprise E06-01 Dronning Eufemiasgate har blant annet brukt disse underentreprenørene:

AF Decom AS, Albatross AS, Alf Johansen AS, Armeringsservice AS, Dokken AS, Entreprenørservice AS, Erik Gundersen AS, Hallingmast AS, Infratek AS, Imtech AS, Jomec AS, Karlsrud Betongpumping AS, Lindum AS, Nannestad Grøntmiljø AS, NCC roads, Norax AS, NorBetong AS, Nordic Crane AS, OneCo AS, Skanska Asfalt AS, Spor og Jernbaneservice AS, Stopp Tagging AS, Transportsentralen Lillestrøm AS, Unicom AS og Voigt AS.

 

 

 

Glade barn og voksne feiret åpningen av Dronning Eufemias gate i søndag 14.juni. Foto: Ingeborg Olsvik.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!