Etter 10 års drift blir kjøpesummen til en maskin det minst viktige, vi tenker kun totaløkonomien og kjører maskinene til de er ferdige til eksport.

Per Ottar Skaaret, styreleder i Skaaret Landskap AS.

De nye maskinene, L35G, L45G, ECR50D og ECR58D, skal inn som servicemaskiner og vil gå i daglig drift i landskapsdelen. De erstatter eldre maskiner, men de eldre byttes ikke inn. I stedet brukes de til reservemaskiner.

Den eldste maskinen i Skaaret Landskap er en Zettelmeyer-hjullaster kjøpt hos Volvo Maskin i sin tid. I dag har de alt fra smått til relativt stort, i alt er det 24 Volvo-maskiner i maskinparken. Per Ottar forklarer at dette er en tradisjonell bedrift som har gjennomgått de nødvendige moderniseringene for å få til en effektiv drift.

Det har stort sett gått i Volvo-maskiner og grunnen er totaløkonomien får vi vite.

Kjøper tjenester

Er det behov for større maskiner, ved større masseforflytninger, kjøper de inn denne tjenesten. Det samme gjelder massetransporten, det er en helt bevisst policy. Skaaret har ikke som mål å konkurrere med de store maskinentreprenørene av den enkle grunn at de kan det de kan best, og vise versa. De har omtrent 50 prosent egendekning på maskin og mannskap. På den måten er man mindre sårbar og man har en trygghet i det å ha en justerbar stall.

Tre av de nyinnkjøpte Volvo-maskinene hadde allerede fått på firmalogoen da vi var innom tomta til Volvo Maskin på Mastemyr.

Og siden Volvos hjullastere er knyttet opp til den svenske krona, ikke til euro eller yen, gir det mindre slingringi prisen.

Per Ottar Skaaret, styreleder i Skaaret Landskap AS.

Styreleder i Skaaret Landskap AS, Per Ottar Skaaret, har en interessant karriere å fortelle om. Firmaet han leder har en lang rekke store og kjente utomhusarbeider på merittlista.

Annenhåndsmarkedet

Han mener også at en Volvo hjullaster er spesielt god butikk, særlig på grunn av et godt annenhåndsmarked. Da får man en god pris for en maskin som er holdt godt, og hos Skaaret blir det satset på å holde et høyt nivå på vedlikehold får vi vite. Han nevner også deleproblematikken som positivt for Volvo Maskin og mener at de holder en ærlig linje og er stiller opp på servicesiden.

 

Justerbar stall

Per Ottar Skaaret er styreleder i Skaaret Landskap, et firma hans far, Olinus Skaaret, etablerte i 1985, men familiens erfaring med denne type drift går tilbake 60 år. Olinus investerte nemlig i en Agria jordfreser i 1957 og «Olinus Skaaret Anleggsgartnermester» ble dannet. Bedriften ble i 2001 kjøpt opp av ISS Norge AS, men ble kjøpt tilbake av de gamle eierne i 2009. Så nå er de tilbake der de begynte, som en familiebedrift med flere ansatte som har vært med i nesten 30 år. De har nå rundt 100 ansatte i bedriften, men i tillegg baserer de en del av prosjektene på innleide maskiner og arbeidskraft.

Store jobber:

Når folk hører navnet Skaaret Landskap AS eller Skaaret Gruppen, er det mange som kjenner det igjen. Det er ikke så rart siden dette anleggsgartnerfirmaet har vært sentrale i mange store og kjente anlegg, særlig i og rundt Oslo. Noen signaturprosjektene har vært ferdigstilling av Tjuvholmen med fire kontrakter. Andre store kjente utomhusprosjekter har vært Middelalderparken og Rikshospitalet. Går man litt lenger tilbake i tid gjorde firmaet også ferdig området rundt regjeringskvartalet på begynnelsen av nittitallet. Når det pågikk som verst for 10 til 20 år siden, gjorde Skaaret Landskap ferdig hele 45 golfbaner i Norge. I skrivende stund er de i gang med utomhusarbeider rundt den amerikanske ambassaden på Huseby.  

 

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!