EU-krav medfører at omkring 200 norske tunneler må rehabiliteres innen 1. april 2019.

Tunnelsikkerhetsforskriften gjelder for riksveitunneler lengre enn 500 meter og kostnaden for opprustning ble stipulert til omkring 7 millarder kroner i 2013.

Brannen i Gudvangatunnelen aktualiserte dengang spørsmålet ytterligere og det ble kjent at en rekke tunneler bygd før 2007 hadde behov for oppgraderinger.

Et handlingspogram ble offentliggjort i fjor og nå startes arbeidet opp.

Det er et omfattende prosjekt med planer for hver enkelt tunnel.

Tunnelene fornyes med for eksempel ny ventilasjon, nødkommunikasjon, belysning, kabler og oppheng, som er viktig for at tunnelen er tryggest mulig.

Statens vegvesen har laget videoen under som gir deg et blikk inn i tunnelens indre på to og et halvt minutt.

Snurr film og få tunnelsyn.

Video

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!