Mercedes-Benz har holdt på med anleggsbiler i 115 år og teknologien har gjort fremskritt hele veien. Noen utviklinger blir ekstra merkbare, tenk bare på andelen av automatiske gearsystemer i dag. I følge produsenten blir 90 prosent av alle Arocs bestilt med PowerShift som nå er i sin tredje generasjon.

Nå lanseres HAD, Hydraulic Auxiliary Drive, eller hydraulisk drift på framakselen. Dette kombineres med PowerShift-kassa. Etter en testdag i et steinbrudd utenfor Stuttgart, må vi si at det innfrir og litt til.

HAD

For de som trenger ekstra fremkommelighet i startfasen, er dette ment som et alternativ til innkoblbar AWD, men det er ikke ment å erstatte AWD. Det skal være et hjelpemiddel for igangkjøring og fungerer opp til 25 kilometer i timen.

Behovet er nok varierende og noen trenger det alltid, andre trenger noen ganger og noen trenger det aldri.

Poenget er at man har drift på framakselen ved et trykk på en knapp. Det kan være etter man har kjørt seg fast, eller når man forutser vanskelig underlag. Kjører man inn på et krevende anleggsområde, er det bare å koble det inn. Systemet fungerer opp til sjette gir og første og andre i revers. Om man kjører i 15 kilometer i timen kan det brukes kontinuerlig.

Det er kun mulig å kombinere systemet med stålfjæring foran.

Her sitter vi i grusfella, kanskje ikke så rart. Ved å koble inn HAD og gi rikelig med gass, drar den seg opp likevel.

Ikke noe trøbbel

Kombinert med PowerShift3 er dette lett å bruke, så lett at man glemmer hvor mye trøbbel man egentlig hadde vært i under slike forhold. Testbilene var 4x2-trekkere med tippsemi lastet til omtrent 50 tonn. Øvelsene gikk ut på å kjøre seg fast, så koble inn diffsperre for å forsøke å dra seg løs. Det gikk dårlig, og da trykket vi inn HAD-knappen og ga gass. Man hører en hydraulisk hvining som følger motorens intensitet, så drar det seg opp av grusfella eller opp den bratte bakken. Vi tør påstå at det fungerte overbevisende under disse forholdene, så nå blir det spennende å kjøre systemet med norsk bil under norske forhold.

HAD blir tilgjengelig på 4x2, 6x2 og 6x4 og med 10.7-literen OM470 326 til 428 hestekrefter og 12,8-literen OM471 med 421 til 510 hestekrefter.

Systemet blir drevet av en høytrykkspumpe som gir 112 kilowatt og en oljeflyt på 350 liter i minuttet under maks trykk som er 450 bar. Systemet består av 32 liter olje og i bakgrunn ses kjølevifta og en oljekjøler på 20 kW.

Produksjonen er allerede i gang med 4x2-trekkere og 6x4-biler med HAD blir satt i produksjon i november. Importøren venter på avklaring når det gjelder norske spesifikasjoner og vekt på framaksel. Bertel O Steen ser for seg muligheter for anleggsbiler og generelt biler som kan trenge ekstra hjelp i igangkjøringsfaser.

En knapp er det sjåføren har å velge i. HAD-systemet av eller på.

6250 Nm per hjul

Fordelene er lavere forbruk og mindre egenvekt i forhold til å bruke AWD-biler (mellom 400 og 600 lettere kilo i følge produsent). Motorene framme er levert av Poclain og hver motor gir en effekt på 40 kilowatt, men hele 6250 Newtonmeter per hjul. Systemet skal for øvrig være vedlikeholdsfritt.

Siden Arocs-lanseringen er det bestilt 12.000 Arocs og i følge Daimler har de økt sin markedsandel i dette segmentet. Nå blir det spennende å se om Arocs øker mer ettersom de lanserer mer utstyr og drivlinjer.

Et lite symbol i det nederste displayet viser at HAD-systmet er aktivt. Det skifter farge fra hvitt(standby) til blått når det brukes.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!