Dette er en by som har fått mye hard medfart de siste årene, flere større arbeidsgivere har forsvunnet

Jan Kristiansen, daglig leder og eneeier i Maskinentreprenør Kristian Kristiansen AS

KK har ikke hatt grunn til å klage de siste årene med en omsetning på 50 millioner i fjor og 30 fornøyde ansatte. Han anslår en vekst på mellom 12 og 15 prosent fra 2013 til 2014 og han er ikke redd for vekst så lenge hele butikken er med på det.

Rammeavtaler

Rammeavtaler med Relacom, jernbanen, Narvik Energi og Narvik Kommune gjør at fundamentet til bedriften er relativt sikkert. Et godt forhold til Peab har også utviklet seg med flere store oppdrag.

Full drift

Månedene januar, februar og mars er vanligvis dårlige og det normale er to meter snø på denne tiden av året. Da AnleggsMagasinet titter innom minner forholdene mer om påskevær med bare veier, lite snø som i tillegg smelter, og et delvis stengt alpinanlegg grunnet snømangel. For KK har derimot denne vinteren ført til full drift gjennom alle de mest fryktede månedene.

For en stund tilbake gikk KK til innkjøp av en Huddig 1260C av Bamble Mek Industri. Det ble en de dyreste maskininvesteringene de hadde gjort i firmaet og spenningen var stor for om dette kunne stå seg.

Daglig leder, Jan Kristiansen, bruker mest bilen og mobilen i det daglige. Men her får vi foreviget han bak spakene på en Volvo–graver.

Et must

Mange av de ansatte har vært her i mellom 15 og 20 år, noe som sier sitt om firmaet. Og Jan er helt klar i sin sak, positive folk er et must i denne bransjen.

1000 timer i året

Da kommer også Jan inn på tidsbruken, for 47-åringen har levd et liv hvor 12-timersdager snarere har vært regelen enn unntaket. For litt siden sjekket han samtaleloggen på hans iPhone, den viste 1000 taletimer på et år.

En av de nyere maskinene i KK er denne Volvo L110H, her utstyrt med fire kubikks strøskuff. Ved snøfall har firmaet over 100 plasser det skal ryddes og strøs i løpet av en natt. Da går tre maskiner i 10 timer i strekk når det står på som mest.

Ofotbanen er spennende for oss og om det blir bygget dobbeltspor i fremtiden, slik det nå prates om, blir det bare mer spennende

Jan Kristiansen

Vi har det veldig fint

Torodd Sandvik, en av anleggslederne, har vært her siden 1997. Han forklarer at KK er helt avhengige av uavhengige og selvstendige arbeidslag. Det er nødt til å være sånn for at ting skal gå bra. Og det fungerer veldig bra mener han, alle i firmaet kan det meste. Trivselen blant folka er høy og gjennomtrekket er minimalt.

Torodd Sandvik er en av nøkkelpersonene i firmaet, her sammen med Bjørn-Krister Søreng som har gått lærlingetida i KK. Torodd er klar i sin sak, de arbeidslaga som er ute, må være selvstendige og uavhengige, det er firmaet avhengige av.

Rombak Stasjon: Her har KK fem maskiner i arbeid for Peab som igjen er hovedentreprenør for byggherren, Jernbaneverket. For å kunne kjøre flere, lengre og tyngre tog på Ofotbanen har det blitt satt i gang flere prosjekter på Ofotbanen. Forlengelse av dagens krysningsspor på Rombak er et av de store prosjektene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!