Fremdriften på Hitachis ZW220-5 Hybrid er hentet fra deres Hitachis lyntog ( Shinkansen ) og deres EH-serie tiptrucker.

Lanseres i Japan

Drivlinja er testet ut i Japan med gode resultater i følge den japanske produsenten. Serieproduksjonen starter i slutten av året og maskinen blir da lansert for det japanske markedet.

Drivlinja består av dieselmotor, generator og en elmotor. Det blir ingen gearkasse, noe som vil si sømløs kraftlevering i følge Hitachi. De opplyser en drivstoffbesparelse på 26 prosent i forhold til en konvensjonell ZW220.

I tillegg opplyses det om lave vedlikholdskostnader ved at de elektriske motorene er vedlikeholdsfrie og har garanti til 20.000 timer.

Systemet skal også by på et godt automatisk bremsesystem, mindre støy og mindre rykk og napp under graving eller kjøring opp bakker.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!