Med det er bare en teaser eller en prototype. Maskinen som står utstilt er egentlig en Sumitomo Hybrid Hydraulic Excavator SH200HB-6, med Case-farger. Case Cosntruction i europa har tatt den med for å sjekke om interessen er der for å lansere sin egen hybridgraver innen kort tid.

Med andre ord er det ikke sikkert det blir noe av, men med teknologi som skal gi bedre produksjonseffektivitet med reduserte drivstoffkostnader, er det fult mulig at den vil bli lansert for enkelte markeder.

Teknologien består av en elektrisk svingmotor, en akkumulator som lagrer bremseenergi fra svingen og en generator.

Ikke EU-klar enda..

Sumitomos modell har Tier 4 Interim-standard, noe som gjør den uaktuell for Euoropa. Men siden Tier 4 Final-motorer allerede står i Case sine maskiner, er dette en enkel sak å få på plass i følge Massimiliano Sala, produktsjef for Case Construction i Euorpa.

Basert på en Sumitomo Hybrid SH200HB-6, kan Case med enkle grep gjøre den klar for det europeiske markedet.

Motoren på utstilt modell var en steg IIIB. motor fra Isuzu. Men Case har Steg4-motorer klare til bruk.

Hybridteknologien ligner på den som Komatsu bruker, i følge Case Construction.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!