En nesten seks meter lang pickup har klart å sjarmere oss i senk, bak det barske erkeamerikanske ytre, skjulte det seg flere godbiter enn vi hadde regnet med.

Dodge Ram 1500 med utstyrsnivået Laramie betyr at du entrer en verden full av skinn og mye amerikansk komfort, enten du liker det eller ikke.

Amerikanske pickups utstråler ikke «unnskyld at jeg er» her akkurat. Sinna og macho med svulmende muskler er oppskriften her.

Lite nyttelast

Likevel må vi innrømme at det automatiske luftfjæringssystemet gjorde størst inntrykk etter bare noen kilometer. Det retter automatisk opp bilen ved tung last eller om du har for mye på draget. Men siden nyttelasten på grønne skilt blir begrenset til 348 kilo, nevner vi luftfjæringen på grunn av noen annet.

Dodge Ram er en fullsize pickup på nesten nesten seks meter. Speilhusene gjør også at bredden er svært amerikansk, noe vi merket da vi lirket oss inn i et parkeringshus.

Imponerende luft

Komfortnivået i denne bilen er svært høyt over stort sett alle typer underlag. Vi må finne frem biler som Land Rover Discovery med luftfjæring for å finne noe som ligner. På en svingete landevei kan du kjøre aktivt uten å merke noe krengning. Ujevnheter og fartsdumper blir forsert på en sånn måte at mann sitter å smiler.

Selv om du kjører en 2,8 tonn tung amerikaner med stigeramme, er den i komfortklasse med noen av de dyreste premium-SUVene.

EcoDieselen på tre liter sparker bra nok fra seg selv om det er den mest fornuftige motoren du kan bestille i en Ram. Dreiemomentet på 570 Newtonmeter føles bra i kombinasjon med den fine åtte trinns automatkassa.

Italiener under panseret

Motoren, en V6 diesel er hentet fra italienske VM Motori som nå eies av Chrysler og Fiat med 50 prosent og GM med 50 prosent.

Cummins leverer fortsatt dieselmotor til Dodge, men da er vi over på det segmentet som kalles heavy-duty med 6,7 liter. I Norge fokuserer importøren Autonova på Ecodieselen på treliter og på Hemi-versjonen på 5,7 liter med bensin og gassdrift.     

Interiøret i vår Laramie-versjon byr på en del overdådidhet i skinn, treverk og dekor. Det føles samtidig moderne nok med grei sidestøtte i setene. Ergonomien er grei, mens førerstillingen er veldig god.

Utstyr i massevis

Firehjulstrekksystemet er elektronisk styrt ved fem knapper på midtkonsollen, du velger mellom 2WD bakhjulsdrift, 4WDAuto, 4WDLock og 4WDLow. Automaten på åtte trinn styres ved hjelp av en vribryter på det samme panelet. Gearvalgene kan overstyres med to knapper på multifunksjonsrattet.

Sikkerhetssystemer inkluderer ESC, ABS med integrert traction control, bremseberedskap assistent (ready alert breaking) og rain brake support som aktiveres av regnsensoren og gjør at kaliperne pulserer mot skivene for å fjerne vann. TSC eller trailer sway control er ekstra aktuelt på en bil som denne, i tillegg har den bakkestart assistent.

For å få Dodge Ram på grønne skilter, ble det bare igjen 348 kilos nyttelast, men du kan komfortabelt dra 3,5 tonn hengervekt.

Pluss:

Komfort

Tilhengerkapasitet

 

Minus:

Nyttelast

Ikke DAB+

Pris

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!