Etter 9 år og 1,3 millioner produserte enheter av fjerde generasjon, var det på høy tid at vi fikk se neste generasjon av Mitsubishis pickup. Les om dagens L200 her.

L200 utgjør utrolige 25 prosent av det totale salget til Mitsubishi, i følge Mitsubishi og det er produsert 4.077.000 enheter siden pickupen kom i 1978. Nå regner Mitsubishi Motors å produsere 200.000 enheter årlig og produksjonen skjer i Thailand ved Mitsubishi sin fabrikk i Laem Chabang.

Ny motor og gearkasse

Hengervektet er økt til 3,1 tonn og med nye motorer, gearkasser og aerodynamikk skal forbruket bli redusert med 20 prosent. Motoren er en nyutviklet 2,4-liters turbodiesel med variable ventiler og 181 hestekrefter og 430 Newtonmeter. I følge Mitsubishi skal Co2-utslippet være på 169 g/km. Ny sekstrinns manuell gearkasse med korte gearskift og en ny femtrinns automat, skal bidra til lavere forbruk. Det oppgis til 0,67 liter på mila på manuelt gear og 0,76 liter på mila på automaten.

Elektronisk innkobling

Mitsubishis Super-Select 4WD-II-system opereres nå via et hjul i midtkonsollen og ikke lenger med en ekstra gearspak. Dette skjer elektronisk, og man kan skifte fra 2WD til 4WD i hastigheter opp til 100 km/t.

 

Les mer om bilen i AnleggsMagasinet Nr.2 2015.

Foreløpig får vi ikke se så mye av interiøret, men skjermen med ryggekamera lover bra.

Ny femtrinns automat og elektronisk innkobling fra 2WD til 4WD, vil også gjør L200 til en mer moderne modell.

Mitsubishi lover 20 prosent lavere forbruk og et Co2-utslipp på 169 g/km.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!