Daglig leder, Tommy Jensen i Høydespesialisten, kan se tilbake på noen fine vekstår. I 2012 omsatte de for 23 millioner kroner og allerede neste år var det økt til 37 millioner kroner. Tommy må innrømme at det kom litt voksesmerter etter det og 2014 ble dominert av å flytte til nye lokaler og å ansette flere. Når ting går såpass unna lønner det seg å ha ting på stell. Det er derfor vi, en snørik morgen i midten av januar, befinner oss utenfor Jessheim bak Knutsen Maskins lokaler og ser på fire nye minikraner fra Unic, klare for levering til Høydespesialisten.

- I stedet for å være avhengig av andre for å kunne levere minikranene, ville vi sørge for å ha de selv.

Tommy Jensen

Minikranfenomenet

Det er snakk om fire maskiner vekt fra et til fem tonn, Unic URW 506, 376, 295 og 094. De har selv leid inn mye minikran tidligere, men ville nå bestemme over eget utstyr og bli mer fleksible og leveringsdyktige. Minikranfenomenet er langt større utenfor Norge og både Knut Jørgen Ottem, kranselger hos Knutsen Maskin, og Tommy spør seg om hvorfor dette ikke har slått an enda mere i Norge. Maskinene erstatter ofte fysisk arbeid og ofte innendørs. De kan også erstatte lastebilkraner og heises opp på tak på nybygg for å fungere som servicemaskin på et prosjekt.

Unic-kranene går på diesel eller kobles til strømnett. På de to største holder man enkelt oversikt over belastningen på dette displayet.

Knut Jørgen Otten, kranselger hos Knutsen Maskin og Tommy Jensen, daglig leder i Høyde Spesialisten, gjør det obligatoriske handtrykket for å illustrere at fire minikraner og fem lifter snart er på plass.

1700 utleieartikler

Omtrent samtidig har de gått til innkjøp av fem Snorkel-lifter av typen A38E som kjennetegnes som ekstra lette. Familiefirmaet leier nå ut verktøy, betongutstyr, lift, stilas og anleggsmaskiner som gravemaskiner, små lastemaskiner og hjullastere. 15 ansatte, 350 lifter og totalt 1700 utleieartikler er nøkkelord for utleiebedriften. De har fire sjåfører selv og har nylig gått til innkjøp av en ny bil med 32 tonnmeterskran. Det prates nå om ikke det bør handles inn en semi for å kunne frakte ultrabommene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!