Stor pusseskuffe til stor maskin. Gjerstad-skuffa er på 3250 liter og ble levert samtidig som EC480EL-graveren ankom anleggsområdet hvor Christian Walans selskap, Walan Maskin, utfører grunnarbeid på området hvor det skal bygges et nytt næringsbygg.

Christian Walan i samtale med servicemekaniker hos Volvo Maskin Service, Kristian Haugerud (t.v.), og distriktssjef hos Volvo Maskin, Dag Bjørnar Dønnum Jensen. 

Maskinene det her er snakk om er modellene EC300EL og EC480EL. Begge beltegraverne ble klargjort og levert før jul, og begge gikk rett ut i arbeid på anlegg. 

Walan Maskin, som har hovedkontor på Jessheim i Akershus, utfører grunnarbeid i forbindelse med bolig- og industribygg og vei- og VA-anlegg. Selskapet har blant annet utført grunnarbeider ved store industri- og lagerbygg, som for eksempel XXLs hovedlager, Coops hovedlager og det nye hovedkontoret til Swix på Lillehammer.

 

Lavt støynivå

Mens 50-tonneren EC480EL-graveren brukes i et stort masseforflytningsprosjekt på et nytt industriområde ved Jessheim nord, er den 20 tonn lettere EC300EL-graveren i full gang med å grave ut til et nytt boligprosjekt for boligbyggerlaget Usbl i Norbygrenda i Lørenskog. 

Da vi besøker anlegget har maskinfører Ole Morten Framstad kjørt den nye graveren i kun tre dager. Tidligere kjørte han en Volvo EC300D, som han omtaler som en kjempemaskin, men at den nye virker som en veldig bra maskin. Ikke minst skryter han av hydraulikken og at maskinen har veldig lavt støynivå. Volvo-graveren er utstyrt med den sekssylindrede D8J-motoren som tilfredsstiller utslippskravene til Steg IV. Graveren er utstyrt med Gjerstad G70 hk-feste, Indexator R8 rototilt og Scanlaser/Leica iCon GPS-system.  

Walan Maskin AS var også først ute med å kjøpe den nye Volvo EC300EL. Maskinfører Ole Morten Framstad kjørte tidligere en EC300DL og er veldig godt fornøyd med den nye modellen.

Denne Volvo EC300EL er den første solgte i Norge.

Stor pusseskuff

Noen mil nordover for der 30-tonneren var i full sving, det vil si - akkurat da vi så på den stod den stille fordi en servicemekaniker fra Volvo Maskin Service var på stedet for å utføre noen små justeringer, var også 50-tonneren i full gang. Bak spakene satt sjefen selv, Christian Walan, og holdt på med å laste grus og stein inn i et Keestrack Frontier sorteringsverk. Maskinens faste fører var syk denne dagen, men Walan hadde ikke noe problem med å ta på seg jobben.

– Dette er jo bare moro, sier han da han stopper graveren og åpner døra. Volvo EC480EL veier ca. 53 tonn, har Volvos sekssylindrede D13J Steg IV-motor som yter 373 hk. Graveren er levert med Volvos egenutviklede graveskuffe på nesten 3000 liter og en stor pusseskuffe. Denne er på hele 3250 liter og er nesten like bred som maskinhengeren den ble fraktet på opp til Jessheim. 

Massen som graveren laster inn i sorteringsverket består stort sett av sand og kulestein. Mye av sanden går til betongverket som står på området, mens kulesteinen blir knust i et knuseverk, også dette inne på samme område. Her går det for øvrig flere av Walans maskiner og de fleste er Volvo.

 

Snørydding

– Totalt har vi vel 20 Volvo-maskiner i maskinparken og i tillegg har vi 16 Volvo lastebiler i transportselskapet, sier Christian Walan. Lastebilene brukes stort sett til å transportere masse inn og ut av egne anlegg, men i vinterhalvåret går flere i brøyting. Walan forteller at selskapet utfører brøyting, salting og strøing på oppdrag for Peab mellom Oslo og Minnesund, på rv. 22 i Østfold, pluss at de brøyter rund flere store næringsbygg på Romerike. Til dette brukes flere av Volvo L110 hjullasterne som er i selskapet og disse er blant annet utstyrt med skjær fra Gjerstad som har en bredde på ca. sju meter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!