Som nok et ledd i overgang til E-serien lanserer Volvo nå den nye beltegraveren EC220E.  Som Volvos øvrige E-seriemaskiner oppfyller også EC220E utslippskravene til Steg IV/Tier4F. I følge Volvo er den nye modellen en kraftig og effektiv maskin, som er designet for redusert drivstofforbruk og økt produktivitet. Graveren har samme nye design og brukervennlige løsninger som de tidligere lanserte E-modellene, heter det i en melding fra Volvo Maskin.

 

Forbedret hytteløsning

Av nye standardløsninger kan nevnes Steg IV-motor med AdBlue, nytt og forbedret interiør i førerhytta. Her er det blant annet blitt færre brytere og knapper, større lagringsplass, åtte tommers lyssterk LCD-skjerm og audio-systemet leveres med Bluetooth og handsfree-løsning. I tillegg er det som på flere E-modeller mulighet for å programmere enkelte funksjoner på venstre manøverspak. 

 

Optimalisert

Hydraulikksystemet, i kombinasjon med det fullelektroniske kontrollsystemet og det avanserte ECO-modesystemet, er i følge Volvo CE designet for å jobbe optimalt med motoren. Dette skal hente maksimalt ut av motorens krefter og forbedre samkjøring og syklustid på hydraulikken. Endringene som er gjort på E-modellen gir sju prosent økt produktivitet og svingkreftene er økt med åtte prosent, i forhold til forrige modell.

Video

Automatisk motoravstengning

Motoren stoppes automatisk hvis maskinen ikke har vært i drift i en gitt periode (standard oppsett er etter fem min.). Denne funksjonen skal bidra til å redusere drivstofforbruket, utslipp og driftskostnader og støy for de som jobber og bor rundt anleggsplassen.

 

Forsterket

Servicetilgjengeligheten er forbedret ved at alle filtre er samlet og har enkel tilgang fra bakkenivå, og nås gjennom store luker med robuste hengsler og låser. Når man må opp på maskinen er man beskyttet mot å falle ned av et solid rekkverk. Rekkverket kan felles ned under transport. Et annet sikkerhetsaspekt er at det er montert perforerte antiskli-plater i trinn og på maskinen.

EC220EL har ekstra kraftige bukplater for å beskytte komponentene i overvognens underside mot skader fra for eksempel skarpe steiner. Undervognen har forsterkede kjedelenker og underuller for økt holdbarhet.

 

Tekniske spesifikasjoner:

Motor: Volvo D6J

Maks nettoeffekt: 129 kW ved 1800 o/min

Maks løftekapasitet langs undervogna: 7570 kg (5,7 m bom/ 2,9 m stikke)

Maks rekkevidde: 9930 mm

Maks gravedybde: 6730 mm

Maks brytekraft (skuffe): 149 kN

Maks gravekraft (stikke): 110 kN

Driftsvekt: 21 – 25 tonn (avhengig av utstyr)

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!