Birmingham-baserte Coleman & Company har kjøpt en spesialbygget 21-tonns gravemaskin, som er bygget opp med overvogn fra JCB JS190 og understell fra JS220LC. Graveren opereres via fjernkontroll og brukes til kompliserte rivningsprosjekter. Et av kravene fra entreprenøren var at maskinen skulle ha nok kapasitet til å bære en 4-tonns mulitprosessor, samtidig som totalvekten ikke skulle overstige 25 tonn.

Utviklingen av graveren er gjort i samarbeid mellom JCB i Uttoxeter, England, og entreprenørselskapet Coleman Engineering Services. Graveren skal brukes på høyrisiko-prosjekter der det ikke er trygt nok til å sende inn personell.

Første oppdrag for maskinen er i forbindelse med ombygging av Birmingham New Street jernbanestasjon. Arbeidet omfatter fjerning av eksisterende armert betonggulv inne på stasjonsområdet. Den nåværende fasen innebærer fjerning av ca. 6000 tonn armert betong. Arbeidet utføres rett under et nybygd atrium til flere millioner pund og på et stasjonsområde hvor ca. 140.000 mennesker reiser daglig.

Mye av betong-konstruksjonene som fjernes er under nivået hvor maskinen står. Fjernstyringen gjør at operatøren kan stå ved siden av maskinen og vedkommende får derfor bedre oversikt over arbeidsområdet. Et integrert infrarødt «gjerde» begrenser maskinens bruk til en definert sikker sone.

Ut over fjernstyringen er JCB-graveren i tillegg utstyrt med et stort antall LED-lys, TAB (tredelt bom), automatisk brannslukningsutstyr og ekstern nødstoppbryter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!