Daglig leder i Kjell Lian AS, Torgeir Lian, har tatt over skuta etter faren og sammen med sine 30 ansatte utfører de oppdrag som anleggsentreprenør og anleggsgartner i området Trondheim,

95 prosent faste oppdrag

Steinkjer og Levanger. Området har bra med aktivitet og firmaet har 95 prosent faste kunder, deriblant tre store utbyggere som gir mye oppdrag. Blant disse har de hatt en del grunnarbeider og utomhusarbeider for norske byggentreprenører rundt det svenske skistedet, Äre, som ligger 1,5 timers kjøring fra Lian-kontoret.

Øystein Lian har vært maskinfører siden 70-tallet. Her står han på beltet på sin Doosan DX300LC 2013-modell.

Størrelsen på firmaet er alltid en utfordring, man kan lett bli for stor og lett bli for liten, men det er lettere å bedømme med store faste oppdragsgivere.

Torgeir Lian, Kjell Lian AS

Over natten

Når det gjelder bemanningen i firmaet, hadde han ikke klart seg uten arbeidsinnvandring, særlig når det gjelder anleggsgartnerfaget. Torgeir beskriver det som noe som skjedde over natten. For i løpet av en kort periode i 2011 mistet han flere av sine dyktige anleggsgartnere. Da var det heller ikke mulig å oppdrive nye, så løsningen ble å hente inn folk fra Litauen. En ny anleggsleder fra Sverige har også nylig blitt med gjengen.

ADK-rørlegger, Harald Wibstad, i en av grøftene til nye Levanger Ungdomskole.

Mer Liebherr

En ganske tradisjonell maskinpark, er beskrivelsen Torgeir gir maskinene deres. Mye Volvo, men nå har det kommet inn flere Liebherr-maskiner det siste året. Liebherr-doseren 724, på 20 tonn, er en av nyanskaffelsene.

Lærlingeutfordringen

Kjell Lian er en lærlingebedrift med mellom to og fire lærlinger inne til en hver tid. Det er imidlertid vanskelig å få de til å bli værende og Torgeir er vil helst gjøre allsidige fagfolk ut av dem. Det er stadig litt for mye fokus på lønn og det blir stadig vekk sammenlignet med Nordsjøen.

Maskinfører, Rolf Andre Hårberg, har ført Liebherr-doseren siden april. Før dette kjørte han hjullaster, men etter en ulykke var det ikke mulig å gå like mye inn og ut av maskinen. Da passet doserkjøring bra.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!