23948sdkhjf

Troll Entreprenør:: Lurt å gi innsikt

Å gi de ansatte innsikt i prosjektregnskapene har gitt god effekt både på interessen og holdningene.

Den fem mann store bedriften fikk en aha opplevelse når de ser hvor mye småsummer egentlig blir til når det summeres etter et prosjekt. Gode eksempler er spader og mindre arbeidsklær som kan bli glemt eller ødelagt unødvendig.

Noen minutters kjøring utenfor Levanger i Nord-Trøndelag kommer vi til Markatunet, et nytt boligfelt hvor Troll Entreprenør gjør grunnarbeidene for 15 nye leiligheter. Daglig leder, Espen Sivertsen, hopper ut av en gjørmete Volvo EC160BLC. Han er her alene i dag, resten av firmaet er spredt rundt i distriktet. Et lag er på jobb i Steinkjer og bilen er leid ut til Røstad Entreprenør på breddeutvidelse av fylkesvegen. I alt er de fem ansatte, inkludert Espen og hans bedre halvdel Heidi Anita Røstad Sivertsen.

Heidi tar seg av kontorarbeidet og fakturering på kveldstid etter hun er ferdig på jobb som bankansatt, i 80 prosent stilling. Nå starter hun snart som regnskapsfører og vil da ta for seg hele Troll-regnskapet. På større jobber har de god erfaring med å bruke prosjektregnskap. Det har gitt gode resultater og involvere de ansatte i prosjektene og vise hvor det brukes og tjenes penger.

– Å gi de ansatte innsikt i prosjektregnskapene har gitt god effekt både på interessen og holdningene, forklarer Heidi.

Fullbooket

Nå er firmaet fullbooket ut vinteren, avhengig hva slags vinter det ender opp med selvsagt. Forrige vinter tillot full drift hele perioden, de måtte til og med leie inn en ekstra maskin for å holde tritt. Maskinparken består av den nevnte Volvo 160-n, en Cat 307, en Volvo L50C hjullaster fra 1998 og en relativt ny Scania med maskintralle. Det var den strøkne lastebilen utsilt på Mefa 2014 i Trondheim, som fanget vårt blikk i juni. Bilen med maskintralle fra Nor Slep ble kjøpt inn tidligere i år. Neste som står for innbytte er hjullasteren, som også blir brukt til vintervedlikehold med klappving og strøskuff.

Samarbeid kontra konkurranse

Troll-gjengen jobber stort sett i privatmarkedet, men har noen store faste oppdragsgivere som Røstad Entreprenør og FuglesangDahl, men også Levanger kommune. De er mer for å samarbeide enn å konkurrere, noe de ga signaler om fra begynnelsen. Dette har visstnok fungert svært godt. Det er et bra marked rundt Levanger og det bygges en del nye boliger og i skrivende stund er det ingen ledige tomter.

De er nå fem ansatte pluss noen vikarer som hentes inn i perioder. Morten Salater er sjåfør, Alf Anders Bordal er maskinfører, Ståle Vang Lungås er maskinfører og adk-rørlegger og Stefan Svendsson er rørlegger.

En lærling er nettopp ferdig i bedriften. Det er utfordrende å være lærlingebedrift, men det gikk greit så lenge man kan legge til rette og finne de riktige oppgavene. Espen er opptatt av at lærlingene bør begynne i grøfta, for så å bygges oppover.

– Jeg synes ikke det er noen vits i å sette en lærling i maskinen på grøftegraving, om han ikke vet hvordan det er å legge røra i grøfta først, kommenterer han.

Enkelt og kort

Firmanavnet og logoen er lett å legge merke til og lett og huske. Espen gir faren sin, Harald, æren for dette påfunnet.

– Jeg ville ikke bruke navnet mitt, som er det vanlige, vi ville ha noe enkelt og kort, forklarer han.

Et troll med en spade og hakke gjorde susen som logo, og Troll Entreprenør bør de fleste klare å huske. De var tidlig ute med å profilere biler og maskiner og synes selv de har lykkes med dette. Espen har jobbet i bransjen siden 1997, men har holdt på siden han var guttunge, får vi vite. Han startet i grøfta med håndfjellboring og var lærling for Sørheim Maskin AS.. Nå er han 35 år gammel, eldstemann og daglig leder i et firma med snittalder på rundt 30 år. Kontoret er bygget over garasjen til Espen og Heidi, i tillegg har de en tomt på Skånes hvor det er planer om et verksted og hovedbase.

Facebook-troll

Med en aktiv facebook-side og et fengende navn, trenger ikke entreprenøren noe ekstra markedsføring. Heidi fungerer som moderator og de holder siden oppdatert med et nytt bilde hver dag. De legger ut oppdateringer fra oppdrag og er påpasselige med å ta med navn på oppdragsgivere og referansekunder. Med 517 følgere og 850 brukere nådd i løpet av 12 timer med den siste posten, kan hun bekrefte at dette er den beste markedsføringen de kan ha, sammen med fornøyde kunder.

Begge har eierfølelse til firmaet siden de startet det i 2012, dermed blir hverdagen hard, men likevel klarer de stort sett å holde helgen hellig og kun til familietid. Det blir uansett et travelt liv for paret med tre små unger, syv hunder og hobby med hundekjøring.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063