Volvo L90H har økt motoreffekt, dreiemoment og større hydraulikkapasitet. Modellen har også fått en lengre akselavstand for å oppnå høyere tipplast.

Med nye sikkerhetsdetaljer som LED-belysning og 3-punkts sikkerhetsbelte som standard, tar i følge Volvo CE de nye hjullasterne L60H, L70H og L90H arbeidsmiljø og sikkerhet til et nytt nivå. H-serien har nyeste motorteknologi som skal gi lavt drivstofforbruk, CO2- og partikkelutslipp.

De nye hjullasterne L60H, L70H og L90H er utstyrt med en Volvo 6-liters Steg IV dieselmotor, som yter henholdsvis 123Kw/167hk, 127kW/173hk og 137kw/186hk. De tre nye H-serie modellene er utstyrt med Volvos Torque Parallell (TP) lasteaggregat, som kombinerer fordelene med Z-matic og parallellføring, og som skal gi god sikt forover. Doble tetninger på alle bolter i lasteaggregatet holder på smørefettet, og hindrer inntrengning av støv.

 

Transmisjon

For økt holdbarhet, er maskinene utstyrt med en transmisjon med clutchpakker som tåler høy belastning, og ulike innstillinger kan velges av maskinføreren for optimal tilpasning til alle bruksområder, fra lasting av lastebiler i korte sykluser til belastning som ulike bære- og transportoppgaver. Maskinene er standard utstyrt med 100 % låsing av differensialsperren i forakselen, noe som gir god trekkraft på mykt og glatt underlag, og redusert sluring og dekkslitasje. For ytterliggere grep og skyvkraft under for eksempel snørydding, kan maskinene leveres med differensialbrems i bakakselen som ekstrautrustning.

 

Effektivitet

L60H, L70H og L90H er utstyrt med en Eco-pedal som gir ekstra motstand når motorturtallet går over det mest økonomiske turtalls-området. Maskinføreren registrerer motstand i gasspedalen, og reduserer trykket på pedalen for å fortsette innenfor det mest økonomiske turtallsområdet. Dersom fullt motorturtall er nødvendig, kan motstanden fra gasspedalen lett overstyres.

Hjullasterne har alle lastkjennende hydraulikk med variable pumper som tilpasser kraften som trengs til den aktuelle arbeidsoppgaven. Dette systemet gjør effekten tilgjengelig for fremdrift, noe som skal gi lettere inntrengning og økt produktivitet.

Sammenlignet med tidligere modeller, har L90H økt motoreffekt, dreiemoment og større hydraulikkapasitet. Modellen har også fått en lengre akselavstand for å oppnå høyere tipplast.

 

Førerhus og service

L60H, L70H og L90H er i følge Volvo CE bygget med førerkomfort i tankene. CareCab førerhuset fra Volvo skal sikre god sikt i alle retninger, minimalt støy- og vibrasjonsnivå, samt automatisk klimakontroll. Et nytt intelligent overvåkingssystem informerer maskinføreren om all nødvendig maskininformasjon for enkel betjening, trygghet og redusert tretthet. Et luftfiltreringssystem sørger for at 90 % av førerhusluften blir resirkulert gjennom hovedfilteret for kontinuerlig støvfjerning og et renere miljø.

Regelmessig vedlikehold skal kunne utføres raskt og enkelt. Motorpanseret åpnes i ett helt stykke og gir full tilgang til motorrommet og motorens vedlikeholdspunkter, strategisk gruppert for raske og enkle servicekontroller.

 

Vei & Anlegg

Volvo Maskin har allerede solgt et større antall av de nye modellene. De første L60H, L70H og L90H leveres til norske kunder fra månedsskiftet mars-april 2015. Første større visning i Norge for publikum blir under Vei & Anlegg i mai 2015.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!