Volkswagen ble Norges mest kjøpte bilmerke for femte året på rad, de kom øverst på Gallups bilindeks for andre år på rad. I tillegg har de gitt Nissan juling på el-bil-fronten og er allerede størst på ladbare biler. I tillegg hadde de et rekordår hva gjelder dele- og tilbehørsomsetning.

 

Har bremseberedskap

Importøren ser nå på fallende oljepris og kursfall for den norske krona som avkjølende faktorer i norsk økonomi. Men samtidig forventes det en historisk lav styringsrente som igjen kan kansellere noe av den negative effekten.

Harald A. Møller AS vurderte 2015-markedet i desember som betydelig mer usikkert en det de gjorde i sommer. Likevel har de tro på et bra første kvartal i 2015, men med en løpende vurdering av situasjonen og noe de kaller for «bremsebereredskap».

Nedgang på nyttekjøretøy

Totalmarkedet for nyttekjøretøy under 3,5 tonn, har gått ned fra 30.859 i 2013 til å lande noe under 30.000 i 2014. Tallene er beregnet før året tok slutt, så de vil bli korrigert selv om det så langt gir inntrykk av fjoråret. Om tallene ender opp slik, vil det si at totalmarkedet for nyttekjøretøy (med grønne skilt) har gått ned med 2,1 prosent.

Langt foran

Markedsandelen for Volkswagens nyttekjøretøy er fortsatt svært høy, hele 33,4 prosent pr november 2014, på andre plass ligger Ford med 13,6 prosent og Peugeot ligger på tredje med 9,6 prosent. Kurven for Volkswagen er synkende mot slutten av året, mens Fords kurve er bratt stigende.

 

Caddy er også segmentsleder, selv om den snart blir lansert i ny versjon. At man kan velge 4Motion og DSG-kasse i tillegg til flere ulike versjoner (som Cross Caddy), passer det norske markedet godt.

Imponerende pensjonister

Med deres to bestselgere, Caddy og Transporter gjør de så å si rent bord i hvert sitt segment. Det er relativt imponerende særlig om man tenker på at begge modellene blir pensjonert i løpet av 2015. Nye versjoner av disse to blir lansert i løpet av første halvår i 2015.

Amarok har klart å skaffe seg en klar andreplass bak Toyota Hilux i pickupsegmentet. Ford Ranger legger seg på fjerdeplass bak Isuzu D-Max. I Sprinter-segmentet er det nettopp Mercedes-Benz Sprinter som gjør rent bord med nesten 40 prosent, med Crafter på andre plass, et godt stykke bak. Iveco Daily ligger på en tredjeplass.

Volkswagens mål for nyttekjøretøy er satt til 10.450 biler i 2015 med en markedsandel på 34 prosent.

 

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!