Vera Tanks nye tankløsning kombinerer behovene for transport og lagring av diesel og AdBlue integrert i en enhet.

Den nye tanken har offisiell Norgespremiere under Arctic Entrepreneur på Gardermoen i januar, men vi fikk lov til å ta en liten smugtitt på den nye tanken ved Vera Tanks lokaler i Askim. Selskapet som i over 40 år har levert tankløsninger til det norske markedet, så at anleggsbransjen sto overfor utfordringer med tanke på transport og oppbevaring av AdBlue ute på anleggene vinterstid.

De siste årene har selskapet hatt spesielt stort fokus på myndighetenes nye krav til tankeiere og deres tankinstallasjoner. Og de har jobbet parallelt med drivstoffhygiene, med utgangspunkt i moderne dieselmotorers økte krav til rent drivstoff. I og med at drivstoffet til en moderne Steg IV-dieselmotor også innbefatter AdBlue, kan det bli en utfordring å besørge en trygg og god lagring av diesel og AdBlue ute på anlegg.

 

Frostsikker

Så sammen med entreprenørselskapet Isachsen har de fått laget en ADR-godkjent containerløsning som inneholder både diesel- og AdBlue-tank, hvor den separate AdBlue-tanken står i et eget oppvarmet rom. Det er ifølge Hans Christian Trollsås hos Vera Tank, av stor viktighet at AdBluen ikke forurenses og at man skal være klar over at den fryser til under vanlige norske vinterforhold.

– Containeren er robust, værbestandig, tyverisikker og kan leveres med utstyrskontroll (GPS), sier Trollsås. De utvendige målene er 220 x 145 x 185 cm (LxBxH), det er løfteøye i hvert hjørne for kranløft, løftepunkter for gaffeltruck i bunn og dieseltanken kan leveres i flere størrelser fra 1000 L og oppover. AdBluen oppbevares i 200-liters fat i et eget oppvarmet rom inne i containeren. Både diesel- og AdBlue-tanken er utstyrt med eget pumpesystem for rask og enkel tanking av maskinene og i tillegg har dieseltanken ekstra uttak for hurtigkobling, som brukes om maskinen har egen bunkringspumpe.

– Isachsen viste stor interesse allerede fra konseptfasen og har kommet med mange innspill basert på deres erfaringer, sier Hans Christian Trollsås. Han forteller at det fortsatt gjenstår enkelte tilpasninger før tankløsningen er ferdig, men at dette skal være på plass før lanseringen på Gardermoen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!