JS300 veier ca. 30 tonn, har ny førerhytte (redusert lydnivå), nytt LCD-display, det er mer stål i ramma på overvogna, mindre baklodd, mer brytekraft, større dieseltank (+30 liter) og hydraulikktank, og ryggekamera er standard.

1CXT er en «alt-i-en-maskin» og graveaggregatet er i følge JCB like kraftig som på en 2-tonns minigraver.

Den kompakte hjullasteren JCB 409 har ny motor på 74 hk og har vesentlig høyere dreiemoment en tidligere.

Den nye førerhytta CommandPlus ble lansert med brask og bram. Førerhytta vil bli brukt på flere maskinmodeller i tiden fremover. Hytta er vesentlig større enn tidligere modeller, større vindusflater, mer oppbevaringsplass, nytt instrumentpanel, alle brytere er flyttet opp på vindusstolpen på høyre side og den er godt lydisolert.

Gravelastere har vært JCBs viktigste maskiner gjennom mange år og leveres i mange varianter.

Det var mange av oss som ikke helt visste hva vi skulle være med på da vi ankom JCBs fabrikk for kompaktmaskiner i Cheadle, Stoke-on-Trent. Noen hadde hørt rykter om en ny modell, andre snakket om nytt design, med andre ord så hadde den engelske produsenten klart å holde kortene tett til brystet.

Ikke en gang Kåre Rosendal, fra den norske JCB forhandleren Rosendal Maskin AS, ville røpe noe da vi besøkte fabrikken i fjor høst. 

Etter en omvisning i fabrikken hvor vi fikk et innblikk i hvor grundige de er i tanken om kvalitet i alle ledd, gikk Jo Bamford, adm. direktør for kompaktmaskiner og barnebarn av grunnleggeren Joseph Cyril Bamford, opp på talestolen i et presserom som for anledningen var rigget opp på fabrikkgulvet.

Bamford ga oss et innblikk i JCBs mini- og midigravere historie, som startet med 1-tonneren JCB 801 i 1989. I toppåret 2007 produserte selskapet 8000 mini- og midimaskiner. Fra da og frem til i dag har JCB investert mange millioner pund i både utviklingen av nye modeller og nye produksjonsmetoder.   

 

Ny hjullaster

Etter introduksjonen fra Jo Bamford viste det seg ganske fort at det vi var med på var et realt slipp av nyheter fra JCB. Det som ble presentert var blant annet tre nye modeller i midigraver-segmentet, nye beltegravere, ny 20-tonns hjullaster, nye små hjullastere, ny hytte og ny motorteknologi. Engelskmennene angrep for fullt i alle segmenter. 

Av de større nyhetene i antall maskintonn, er en oppgradert versjon av hjullasteren i 20-tonnsklassen, modellen JCB 457. Hjullasteren er nå motorisert med en 7,7-liters MTU-motor på 258 hk/193 kW som tilfredsstiller utslippskravene i Steg4. Som andre JCB-modeller klarer hjullasteren utslippskravene uten bruk av partikkelfilter (DPF), men med bruk av SCR-system og AdBlue.

I følge JCB er dieselforbruket redusert med 16 prosent i forhold til tidligere modell. JCB 457 leveres standard med firetrinns gearkasse, men kan også leveres med femtrinns.

Utvendige endringer på hjullasteren er den nye førerhytta CommandPlus. Dette er en førerhytte som kommer på flere modeller i tiden fremover. Hytta er vesentlig større enn på tidligere modell, større vindusflater, mer oppbevaringsplass, nytt instrumentpanel, alle brytere er flyttet opp på vindusstolpen på høyre side og det innvendige støynivået er vesentlig redusert (fra 71dB til 67dB).

Motordekslet er også redesignet og er mer avrundet i bakre del, og det har elektrisk åpning og lukking. Hjullasteren er utstyrt med Livelink, JCBs flåtestyringssystem, som overfører informasjon trådløst fra maskinen til en datamaskin.    

 

JS-nyheter

På gravemaskinfronten lanserte JCB flere nye modeller i JS-serien, både belte- og hjulgravere. Deriblant 30-tonnerne JS300 som overtar for JS290. JS300 er motorisert med en Steg3B sekssylindret Isuzu-motor som yter 216 hk/161 kW. Forbedret motorteknologi og hydraulikksystem skal gi en reduksjon i dieselforbruket på fem prosent. Graveren har et nytt integrert maskinstyringssystem og ferdig hydraulikkopplegg for tiltrotator fra fabrikk.

JCB har inngått avtale med Steelwrist om fabrikkmonterte tiltrotatorer, men kunden kan velge tiltrotatorer fra andre leverandører om ønskelig. Graveren har fått ny førerhytte (redusert lydnivå), nytt LCD-display, det er mer stål i ramma på overvogna, mindre baklodd, mer brytekraft, større dieseltank (+30 liter) og hydraulikktank og ryggekamera er standard. Større dører gir enklere servicetilgang og alle daglige kontroller kan utføres fra bakkenivå. Som på den nye hjullasteren leveres også JS300 med Livelink.    

På hjulgraverfronten lanserte JCB de nye modellene JS200W og JS175W. Begge modellene er utstyrt med Ecomax-motorer som yter 173 hk/129 kW og som tilfredsstiller Steg3B-kravene uten bruk av partikkelfilter.

I følge JCB er drivstofforbruket redusert med opp til 10 prosent i forhold til tidligere modeller. Inne i førerhytta er det en ny 7’’ fargeskjerm, nytt luftfjæret sete med setevarme. Et sete med luftfjæring, oppvarming, ventilasjon og elektrisk justerbar korsryggstøtte er tilgjengelig som ekstrautstyr. Ryggekamera er standard og et ekstra kamera på høyre side kan leveres som ekstrautstyr. En rekke alternativer er tilgjengelige for begge modellen, inkludert elektroproporsjonal tilleggsfunksjon, sikkerhetsrekkverk på overvogna og hev- og senkbar hytte. 

Siste JS-nyhet materialhåndtereren JS20MH med hev- og senkbar hytte, beregnet for bruk innen avfall- og gjenvinningsbransjen. Maskinen har samme motor og hydraulikksystem som JS160W, men har en helt nytt design og chassiset har bedre stabilitet enn vanlige hjulgravere. Den kan leveres i flere bom- og stikkevarianter avhengig arbeidsoppgaver.

 

Mindre hjullastere

JCB utvider og oppgraderer serien av kompakte hjullastere ved å lansere en tredje modell og innføringen av Steg4-motorer. De nye motorene er utviklet av Kohler i samarbeid med JCB og har økt dreiemoment og lavere utslipp i forhold til tidligere modeller. Serien kompakte hjullastere som tidligere besto av modellene 406 og 407 er blitt erstattet av modellene 406, 407 og 409. Alle tre modellene er utstyrt med 2,5-liters motorer uten dieselpartikkelfilter.  

406 er innstegsmodellen med 50 hk-motor og er en typisk utleiemaskin. 407 har en motor som yter 64 hk, mens 409 i følge JCB forblir høyytelsesmodellen og har en motor effekt på 74 hk. De nye motorene har betydelig høyere dreiemoment, noe som gir bedre lasteevne og sterkere brytekraft ved lavere turtall, som igjen gir mindre støy og lavere dieselforbruk. Alle tre modellene kan leveres med hengerfeste fra fabrikk og «high-flow» ekstra hydraulikk gir mulighet for bruk av et bredt spekter av tilleggsutstyr. Inne i førerhytta er det blant annet nytt instrumentpanel.  

Dette var noen av de mange nyhetene JCB lanserte.  Av andre nyheter kan nevnes nye teleskoplastere, kompaktmaskiner, gravelastere og et stort antall generatorer, deriblant en hybridgenerator.

Hjullasteren JCB 457 veier i overkant av 20 tonn, den har fått nytt design, den nye CommandPlus-hytta, har en 7,7-liters MTU-motor på 258 hk/193 kW som tilfredsstiller utslippskravene i Steg4 uten bruk av dieselpartikkelfilter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!