Sveriges Frihamnspiren åpnet i 1922 og var lenge hjertet av Gøteborg havn. Den besto av tre hovedbrygger, Bananpiren, Nord Frihamnspiren og Kvillepiren. Området strekker seg over 20 dekar. Nå, nesten 100 år senere, skjer en total forvandling av hele Frihamnspiren for å gjøre plass til finalen i Volvo Ocean Race 2015.

Fortsatt bananbåter

En av bygningene som skulle fjernes var et lager på 585 kvadratmeter Bananpiren, denne delen av havna var i tjeneste fram til slutten av 1990-tallet, og stod for mottaket av Sveriges bananimport. Her var det dedikerte bygninger bare for å ta i mot de ni bananbåtene som gikk i trafikk. Bananbåtene kommer fortsatt til Göteborg, men de dokker nå lenger ut på den nyere og mer moderne containerhavna.

 

Vi hadde ca en uke på å rive ned fabrikkbygget, men vi ble ferdig med litt tid til overs.

Johan Nonnen, veileder ved Corvara Miljörivarna.

Stramme tidsfrister

Et profesjonelt rivefirma hadde oppgaven med å rive lageret og håndtere skadelige stoffer som ble avdekket i den innledende undersøkelsen på stedet. Til sammen ca 20 ansatte jobbet på stedet og prosjektet tok tre måneder å fullføre, i følge Volvo Construction Equipment. Arbeidet, gikk til entreprenøren Corvara Miljörivarna forrige vår.

Det var en stram tidsfrist for å få revet lageret for at området skulle være klart for det svenske Touring Car Championship (STCC) - Göteborg City Race. i juni i år. Dette gjorde banen  mer synlig for publikum. Området vil nå bli brukt til å ønske velkommen Volvo Ocean Race team når de når sin reise i juni 2015.

De møtte mange hindringer, men fikk jobben trygt gjort. Firmaet bruker moderne rivingsutstyr inkludert fire Volvo-gravere, en EC360LC, EC250D og EC160CLC, og en Volvo L60G hjullaster. Maskinene er utstyrt med hammere, knusere og kloer. Rivingen av lageret produserte om lag 200 tonn avfall. Oppdrag som dette, hvor et næringsbygg ble revet midt i en by i tillegg til at det var nære vannet, gjør at rivingen ble utført med ekstra varsomhet.

 

Volvo Ocean Race er en hendelse i verdensklasse og gjør at Gøteborg befester sin posisjon som en av Nord-Europas ledende byer.

Anneli Hulthén, ordfører i Gøteborg.

Spesielt oppdrag

I tillegg til disse siste endringene er en helt ny byutvikling, kalt River City, under bygging for å feire byens 400 års jubileum i 2021. En bypark og promenade kalt Älvstaden vil romme 1000 nye boliger og arbeidsplasser. Den nye Hisings Bridge vil erstatte den gamle Göta älvbron, en klaffebro i sentrale Göteborg, som bærer både biler og trikker.

Gøteborg fiffer seg opp mot byjubileet i 2021, havneområdet vil se store forandringer med blant annet promenader og 1000 nye boliger.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!