Bi-xenon lyktene med LED-kjørelys gjør utseendet mer eksklusivt og raffinert. De er standard på Ultimate, men kan bestilles til andre utgaver for 17.000 kroner ekstra.

Denne gangen har vi tatt en tur med en Amarok Ultimate DobuleCab, 180 hestekrefter og automat kombinert med permanent firehjulstrekk, 4motion. Med denne drivlinja, er allerede Amarok en relativt påkostet pickup, men Ultimate-versjonen har en innholdsrik plukkliste i tillegg:

Mye som standard

Bi-xenon designpakke med LED-kjørelys koster egentlig over 17.000 kroner som tilvalg, men er standard på Ultimate. Det er også Lys- og siktpakke inkludert regnsensor, automatiske hovedlys og avblendbart innvendig speil, Cruise Control, differensialsperre bak, 5kW Webasto kjørevarmer, climatronic-klimaanlegg med to soner, komfortbakluke med nøkkellås, blank sort grill med doble kromlister, RNS315-radio/CD/navigasjon og seks høyttalere, bluetooth Handsfree, parkeringssensor foran og bak inklusive ryggekamera, 19-tommers polerte Aragonit-lettmetallfelger med 255/55-19 dekk, blank stylingbøyle, blank kanalbeskyttelse, mørke baklamper, durabed planbeskyttelse og tilhengerfeste.

Interiøret har Alcantara-seter som standard i tillegg til RNS315-radio/CD/navigasjon og seks høyttalere.

Hva vil du velge Ultimate eller Canyon? Vi sliter litt med å velge vi.

Priset som Canyon

Prisen på Ultimate er 397.590 kroner før mva og 477.000 kroner inkludert mva. På vår testbil hadde importøren i tillegg montert et lakkert plandeksellok til 36.910 kroner og fabrikkmontert parkeringsvarmer med tidsur og fjernkontroll til 14.930 kroner.

Til sammenligning koster en Amarok Canyon bare et par tusenlapper mindre, men har stort sett det samme utstyrsnivået med noen forskjeller.

Les om Amarok Canyon

 

Bak finner vi integrert stigtrinn i støtfanger bak, mørke baklykter, tonede ruter, kromdetaljer, stylingbøyle på planet og tilhengerfeste som er noe av standardutstyret på Ultimate.

Sølvfargede speilhus er et annet kjennetegn på Ultimate-pakka.

Permanent komfortabel

Amarok gir den solide komfortable følelsen både på veien og av veien og med permanent firehjulstrekk trenger du ikke bekymre deg for fremkommeligheten. Forbruket blir dratt opp noe og vi noterte fra 0.94 til 1 liter på mila avhengig av kjøremønster og påkjenning. Amarok er født til å kjøre med tilhenger virker det som og Ultimate-versjonen har lasteadaptivt ESP-program med stabiliseringsfunksjon for tilhenger.  Av annet sikkerhetsutsyr er det ABS-bremser med off-roadfunksjon, nødbremseassisten med aktivering av bremse- og nødblinklys, antispinn ASR, bakkestart og bakkebremseassistent og  ventilerte skivebremser foran.

Les om Amarok MT33

Les om Amarok AT33

Vi liker Amaroks brede midtkonsoll, den gir bra med stueplass og det er god plass til å hvile armen for både fører og passasjer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!