Det var ikke vanskelig å finne Kens nye beltegraver da vi skulle ut å ta en titt. I et trafikkert kryss på Drøbaksveien i Ås stod det en Volvo EC220Dl og lyste opp hele området. Ken Sandnes i familiefirmaet A Sandnes Graving og Transport, bestilte sent i sommer en ny Volvo EC220DL for å bytte ut deres 2008-modell EC210 som hadde passert 9800 timer.

Nå skulle Ken sette opp maskinen akkurat slik han ønsket seg, det vil si med stort sett alt av utstyr og litt til.

video

Blant utstyret som ble montert var Encons EC-oil, men det var ikke Ken fornøyd med så han ringte og bestilte en OilQuick RT80 tiltrotator fra OTS. Alle slanger er festet innenfor lenkearmen, kun opplegget for hammerhydraulikk er lagt utvendig, noe han er godt fornøyd med.

Når alle ekstralamper og varsellys er tent, må maskinen ha turtal selv om den står i ro.

Ken Sandnes

Litt større stigtrinn enn vanlig, det er hentet fra en EC380EL.

Påkostet

Hos Volvo Maskin har selger og distriktssjef for Akershus nord og øst, Dag Bjørnar Dønnum, omtalt maskinen som den dyreste Volvo EC220 han hittil har solgt. Prisen blir av Ken omtalt som den samme som for en EC300 med rotortilt.

Enda mere lys

Bare oppgraderingen til OilQuick-systemet ga et solid hopp i prisen, men det er ekstrautstyr rund baut på maskinen som gjør den til en beltegraver for de kresne. Ken har fått montert på 24 ekstra ledlys, da er lyslisten over vinduet på 17.000 lumen inkludert.

Men siden denne saken ble trykket i AnleggsMagasinet har Ken like godt fått montert enda flere log nå er antallet oppe i 28 ekstra Led-lys utover det som er standard.

Lysene er levert av Simarud, men all montering har foregått på Volvo Maskins verksted.

Ekstra arbeidslys er montert i serviceluka, legg merke til inverteren.

Til slutt landet det på OilQuicks hurtigfeste og tiltrotatoren RT80. På bildet ser vi lånetilten RT60 som Ken fikk mens han ventet på bestillingen.

Dette endte opp med å bli en av de mest påkostede EC220-maskinene Volvo Maskin har levert.

Bra med jobb

Hvorfor en så kostbar maskin? Ken ser dette som hans kontor og arbeidsplass, og da skal alt være som han ønsker. Dessuten skal han bruke denne maskinen i mange år fremover og det er nok kjøring vet han. Det første året kjører han for Park og Anlegg som har fått grunnarbeidene på det store Campus Ås-prosjektet.

God Volvo-mekaniker

Men en ekstra inverter sørger for nok lading til alle ekstrafunksjoner på maskinen. Ken skryter av Volvo-mekanikeren Odd Ronny Godager som har stått for montering av alt utstyret. Alt fra kobling av lys-fester etter Kens ønsker til monteringen av den fete stereoen i førerhytta.

Stigtrinn fra 380EL

Detaljene er mange, blant dem er det ekstra store stigtrinnet under døra som stammer fra en 380EL. Maskinstyringen er Leica levert av Scanlaser.  Ken hadde kun brukt maskinen i en snau uke da vi tok disse bildene, så han visste ikke mye om forbruk, men at den går billigere enn den forrige, det vet han.

Maskinfører Ken Sandnes visste hva han ville ha og nå har han fått det virker det som.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!