Dette gikk stille og fint, med variabel stempelpumpe merkes det at maskinen arbeider roligere og mer effektivt.

Terje Lien, Hako Maskin.

At LiuGongs nye hjullaster, CLG856H, som ble vist på Bauma Shanghai er ment for Kina-markedet, var ikke så overraskende.

Men til våren er det på plass i Norge med Steg IV-motor fra Cummins, en annen grill, bedre skjermer, andre dekk og mer komfortutstyr i hytta.

Mer moderne

Terje Lien i Hako Maskin har stor tro på maskinen og har selv prøvekjørt Europa-versjonen med riktig utslippsstandard.

Denne er mer moderne med variabel stempelpumpe, som gjør maskinen mer effektiv og rolig. Hjullasterne fra LiuGong har hatt rundpumpe til nå.

ZF-komponenter

Drivverket er også nytt med ZF-asklene AP3000 og ZF-konverteren 5Wj210.

Cummins

Leveransene av Cummins-motoren på på 162 kilowatt kommer sannsynligvis til å bli avgjørende for raskt LiuGong kan ha maskinen klar for Norge og Europa.

50-tonns debut

LiuGongs største hjullaster, 50-tonneren 8128H, ble lansert på Bauma Shanghai. Denne blir også Europa-aktuell, men det er først i 2016. Den stod utstilt med en syv kubikks steinskuffe.

50-tonneren 8128H med 391 kilowatt i Asia-versjon. Den kommer til EU-markedet i 2016.

15-tonns hjulgraver

Hjulgraveren CLGW 915E, blir i følge Terje Lien, interessant når den kommer for vårt marked og vi kan forvente å se denne i Norge så fort LiuGong klarer å levere en Europa-versjon.

Hjulgraveren W915E vist med Euro II motor. Den skal omsider lanseres i EU med Steg IV-motor, men det er lengre frem i tid.

LiuGong har inngått sammarbeid med Metso og produserer knuseverket LM J106 på 40 tonn og sorteringsverket LMS48 på 32 tonn. Maskinene produseres utenfor Shanghai for salg i Asia.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!