Utskiftbart batteri gjør at man kan lade ett batteri og allikevel bruke maskinen.

Maskinen er 100 prosent elektrisk drevet, har verken eksos, støy, krav om maskinførerbevis eller behov for årskontroll og kan i følge produsenten gi en besparelse i driftsøkonomien på ca. 50 prosent i forhold til en tradisjonell lastemaskin.

- Våre forventninger er veldig store fordi maskinen må passe enda bedre til norske forhold, enn selv i dens hjemland. Norge er jo foregangsland i Europa med elektriske biler og jeg er ikke i tvil om at samme teknologi kan bli en suksess i maskinbransjen. Her kommer Weidemann først av alle med den 100 prosent elektriske hjullaster, sier salgssjef Morten Iversen hos Stemas Norge.

 

Redskaper

Weidemann eHoftrac 1160 har en motoreffekt på 12kW og er bygget opp på Weidemanns kjente type 1160 Plus-maskin.

Dette gjør at den el-drevne minihjullasteren kan bruke alle arbeidsredskaper i Weidemann-programmet.

For maskinføreren skal det ikke være noen umiddelbar forskjell på å kjøre en tradisjonell minihjullaster med dieselmotor eller den nye elektriske modellen.

eHoftrac styres via pedal og joystisk.

 

Ladetid

Den nye Weidemann kan leveres med to forskjellige batteripakker. Valg av batteripakke avhenger av hvor mye man forventer å bruke maskinen.

Med den minste av pakkene kan man kjøre opp til fire arbeidstimer på en oppladning.

Den største gir en brukstid på opp til seks timer på en oppladning, som tar mellom seks og åtte timer.

Samme drivlinje som dieselversjonen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!