For dere som hadde eller har forrige generasjon Outlander som varebil, vet dere kanskje allerede det ene punktet, sittestillingen. Følelsen av å sitte i 90 graders vinkel uten mulighet for å stille på setet er noe som må kalles en svakhet. Men som vi vet fra tidligere, så er dette individuelt og helt avhengig av en prøvetur.

Utseendet skremmer ingen og vi liker stylingen på nye Outlander og med firehjulsdrift kommer den seg frem så lenge det ikke er snakk om terrengkjøring, for dette er tross alt en folkesuv.

Trykknapp for bytting mellom forhjulstrekk, firehjulsdrift og låst firehjulsdrift.

To centimeter

Plassen til førersetet har faktisk fått to centimeter ekstra i forhold til forrige generasjon på grønne skilter, opplyser importøren. Rattet kan i tillegg stilles både i lengden og høyden, selv om det ikke er mye det er snakk om.

Den andre svakheten vi nevner er støy i kupeen, da mest rumlestøy fra hjul og understell. Det hadde sikkert gått å løse med bedre støyisolerende matter bak.

Velkjørende og kvikk

Likevel skal det sies at vi levde godt med nye Outlander på grønne skilt i en uke. Det er en moderne og velkjørende bil med en sterk og kvikk motor og en behagelig automat. Vi opplever den som kjapp, særlig i forbikjøringssituasjoner og akselerasjoner. Vi liker også det nye utseendet, stylingen og de nye 18-tommers felgene med nytt design.

Diesel eller bensin

Du kan velge mellom en toliters bensinmotor på 150 hestekrefter eller den vi kjørte, en 2,2 liters diesel med like mange hester, men med mer dreiemoment. Du kan nøye deg med framhjulstrekk og mindre utstyr med en startpris på 229.900 kroner, men mange vil nok gå for denne versjonen med firehjulsdrift, automat og alt utstyr til en veiledende pris på 369.900.

Pluss:

Utstyr

Motor

Ytelse

Kvalitetsfølelse

Minus:

Plass bak rattet

Støy i kupeen

Statskassa har gjort en stort innhugg av førerplassen på nye Outlander, det positive er at varerommet blir stort. I følge importøren rommer det 2050 liter fra gulv til tak.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!