Tilgjengeligheten for service og vedlikehold er forbedret betraktelig i forhold til tidligere modeller.

De nye hjullastermodellene erstatter de tidligere modellene 412K og 416K. I følge Rosendal Maskin har de nye modellene slått godt an hos firmaer som driver med snøbrøyting.

Som forgjengeren 412K, veier den nye 413K 8,5 tonn. Den nye modellen er utstyrt med JCB’s egen 4,8-liters motor, som løser utslippskravene til Steg 3B/Tier 4i uten partikkelfilter og AdBlue. De nye utslippskravene løses ved hjelp av EGR og variabel turbo geometri.

Motoreffekten er økt fra 130HK til 145hk. 6-trinns girkasse fra ZF gir sammen med den store motoren en topphastighet på 50km/t.

JCB 418K er en modell i 10-tonns segmentet og ved overgangen til Steg 3B/Tier4i, har JCB beholdt den 6-sylindrede motoren fra Cummins, men økt effekten til 173hk. Også denne motoren løser utslippskravene uten partikkelfilter og AdBlue.

Sammen med ZF’s 6-trinnsgirkasse med full lock-up i alle gir, gir den maskinen en hastighet på 50km/t. Lock-up og økt motoreffekt gjør også at den holder hastigheten over 45km/t selv i motbakker.

 

Flere valgmuligheter

Begge modellene er bygget på samme plattform og har den samme romslige førerhytta, som har et volum på 3 m3. De store glassarealene sammen med det skrånende motorpanseret, skal i følge Rosendal Maskin gi en overlegen oversiktlighet.

Automatisk klimaanlegg er standardutstyr i Norge. Kundene kan selv velge om lasteaggregatet skal betjenes med tre små spaker, joystick med egen liten spak ved siden av til ekstrahydraulikk, eller joystick med proporsjonalbetjening av ekstrahydraulikk.

Maskinen leveres med bryter for konstant oljemengde og trinnløs regulering av oljemengden. Kunden har også mulighet til å velge hydraulisk- eller mekanisk hengerfeste med uttak til hydraulikk og bremser til henger.

Selv om kundene kan velge akseltype og dekk, lander de fleste på LSD-aksler og Michelin X Snowplus seipede vinterdekk.

En kombinasjon som gjør at de fleste slipper både kjetting og pigger.

 

Service

Tilgjengeligheten for service og vedlikehold er forbedret betraktelig. De nye modellene har ett stort motordeksel som gir god tilgang til alle servicepunkter. Batterikassen er flyttet til stigtrinnet under førerdøren, og hovedstrømbryteren flyttet ut samme sted og er tilgjengelig uten å åpne noen deksler.

Begge modellene leveres med fire stk. LED arbeidslamper fremover og fire LED arbeidslamper bakover.

JCB 413K er bygget på samme plattform som 418K, men veier 8,5 tonn og motorytelsen er 145 hk.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!