23948sdkhjf

Anleggsveteran: Bombardier Muskeg: 80-talls klenodie fra Østerdalen

En Bombardier Muskeg beltetraktor er velegnet til å frakte last både over snø og ulendt terreng.

Medalen, som er innehaver av Medalen Maskin A/S, forteller at maskinen kommer fra Østerdalen der den har blitt brukt til tømmertransport. Selv driver han en del med anlegg og bruker den til transport av forskjellige typer last der det ellers er vanskelig å komme til. Den tar seg lett fram i terrenget og på dårlig vei. Maskinen har både belter og påmontert kran, og kan derfor brukes både til å laste og frakte last både over ulendt og myrlendt terreng og på snø.

- Det er vel ikke så ofte jeg bruker den, det blir helst når jeg har behov for å frakte ting, sier han.

God bevegelsesevne

Det gamle klenodiet er i følge merkingen på karosseriet fra 1984 og har blitt forhandlet av Oslo-selskapet Colbjørnsen & Co A/S. Maskinen er tydelig hardt brukt og bærer preg av mye tungt arbeid. I følge Medalen trenger den også nå å bli gått over.

Medalens Muskeg-modell er en variant av Bombardiers terrenggående traktor. Den ble laget i ganske mange forskjellige varianter, med og uten kran. Maskinen har god bevegelsesevne og tar seg lett fram på forskjellige typer underlag.

Maskinen er produsert av det Kanadiske selskapet Bombardier inc, et selskap som ikke bare er kjent for en rekke forskjellige typer av snøgående og terrenggående nyttekjøretøy, men som også er en stor produsent av skinnegående materiell og fly. Selskapets mest populære fly er Dash 8, som blant annet brukes av Widerøe på flyvninger i Nord-Norge.

Å flyte på snø

Beltemaskiner av denne typen har blitt brukt til mye forskjellig, blant annet til ekspedisjoner til Antarktis og andre oppgaver som innebærer transport over snø. Selskapets historie går tilbake til 1937 da den kanadiske mekanikeren Joseph Armand Bombardier drømte om å bygge et kjøretøy som kunne flyte på snø. Han bygde sin første snømobil dette året i en liten reparasjonsbutikk i Valcourt i Quebec. Den første snømobilen kalte han B7 og den laget han 12 eksemplarer av. Allerede i midten av tredveårene hadde han utviklet en teknologi som revolusjonerte transport over snø og i myrlendt terreng. I 1943 opprettet han selskapet l'Auto-Neige Bombardier Limitée company. De første kjøretøyene hans var store og beregnet på persontransport. Kjøretøyene hans ble blant annet brukt til å frakte barn til skolen, til å frakte last, til ambulansetrafikk og post. Kjøretøyene hans dekket et stort behov mange steder i Kanada og under krigen produserte han militære kjøretøy med den samme teknologien. Etter krigen ble det et stort behov for snøploger og da startet Bombardier for alvor opp med å produsere ulike typer av terrenggående nyttekjøretøy.

Joseph Armand Bombardier døde i 1967 i en alder av kun 56 år. Selv om selskapet hadde vokst kraftig i disse årene, var det på mange måter et enmannsstyrt selskap der Bombardier selv overvåket og kontrollerte det meste av produksjonen. Han tegnet maskinene sine selv. Etter hans død overtok hans sønn og svigersønn selskapet, og selskapet skiftet navn til Bombardier limited.

Bred produksjon

Den yngre generasjonen tok i bruk moderne hjelpemidler i produksjonen og brakte selskapet et langt skritt videre når det gjaldt produksjon av det som har vært selskapets spesialitet, terrenggående og snøgående kjøretøy. Det kanadiske selskapet ble blant annet offisiell leverandør av snøgående kjøretøy til de olympiske lekene i Sarajevo i 1984.

I 1970 kjøpte Bombardier Wien-selskapet Lohner-Rotax, en stor produsent av snøscootere, motorer og trikker. Dette ble starten på flere oppkjøp som gradvis involverte Bombardier i produksjon av skinnegående materiell og har etter det blitt en av de største produsentene i verden av jernbanemateriell. Det siste oppkjøpet gjorde de i 2001 da de overtok Adtrans (DaimlerChrysler Rail Systems), en produsent av de togene har vært mye brukt gjennom Tyskland og Storbritannia.

I 1986 hadde selskapet også blitt involvert i flyproduksjon da det overtok det kanadiske selskapet Canadair som inntil da var eid av den kanadiske regjeringen, som da var på konkursens rand. Flere andre flyprodusenter ble involvert senere.

I dag står flyproduksjonen for mer enn halvparten av selskapets fortjeneste.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.142