Vibroplata APH110-95 veier 778 kilo. Her ser vi kompakteringsindikatoren. © Fredrik Saugstad

Med den største vibroplata i katalogen, klarte Ammann å stikke av med en Red Dot Award for deres APH110-95.

Vibroplata som veier 778 kilo, har tresylindret Kubota-motor og har en innovativ 3-akslet vebrasjons regulator. Ved hjelp av denne teknologien klarer den samme jobb som et 7,5-tonns valsetog, ifølge Jan Ove Laugerud, produktsjef for vei og asfaltavdelingen hos Normann Olsen Maskin.

Den trenger færre overkjøringer og for å unngå overkompaktering har den ACE-indikator. Håndtaket er avfjæret og man trenger dermed ikke begrense tiden arbeideren bruker redskapet.

– På tross av vekten er den lettere å manøvrere enn en gressklipper, kommenterer Laugerud.  

Hans Larson, som er ansvarlig for Ammann-salget i Skandinavia, her sammen med Jan Ove Laugerud, produktsjef for vei og asfaltavdelingen hos Normann Olsen Maskin. © Fredrik Saugstad

Ammann Autonomous Vibratory Plate,den første autonome vibroplata på markedet ifølge Ammann. © Ammann

Autonom vibroplate

Dette er den første autonome vibroplata på markedet ifølge Ammann. Den skal være lett i bruk ved å sette de ytre grensene ved å fjernstyre maskinen rundt ytterpunktene på jobbområdet. Neste steg er at en jobbestrategi kalkuleres, så kompakteres området stripe for stripe. Om bord har den et svært nøyaktig GPS-system støttet av et elektronisk kompass og antikollisjonssystem. Maskinen har ikke noe modellnavn enda, men kalles bare Ammann Autonomous Vibratory Plate.

Kun maskin i grøfta

Grøfte-komprimatorene APR 1585 og APR 1575 er Ammanns videreføring av veiflørten. De skal begge sørge for at håndmann slipper å oppholde seg nede i en farlig grøft for å komprimere. Disse løftes ned og fjernstyres.

Mest Norges-aktuell tror Laugerud blir APR 1575, siden den er leddstyrt og dermed mer manøvrerbar. Fjernkontrollen har solcellepanel og styres av infrarøde signaler. Dette er gjort på grunn av HMS ved at man må sikte eller se mot maskinen for at den skal gå. I det øyeblikket man snur seg vekk, vil maskinen stoppe. Har man flere av Ammanns maskiner med denne fjernkontrollen parer man først fjernkontroll med maskin ved hjelp av en ledning på hver maskin. Produktet retter seg mot vann- og avløpsentreprenører.

Teknologien er blant annet tatt frem fordi det er blitt forbudt å ha mann og maskin samtidig i grøfta i Frankrike.

Grøfte-komprimatorene APR 1585 (bak) og APR 1575 er Ammanns videreføring av veiflørten. De skal begge sørge for at håndmann slipper å oppholde seg nede i en farlig grøft for å komprimere. © Fredrik Saugstad

Ammann viste APF 14/50, en asfaltplatevibrator med avtagbar vanntank slik at man slipper frakte vibroplata til vannvogna. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!