Vindusmontert hovedenhet med både laser og kamera, gir Toyota Safety Sense kollisjonsvern, filskiftevarsler, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning. © Toyota

Med karosseritypene Extra Cab og Double Cab, bygger den nye 8. generasjon Hilux videre på sitt gode rykte og navn.

Sterkere...

Toyota skryter av ny og sterkere rammekonstruksjon, et forsterket plan, forbedrede 4x4 egenskaper og økt hengervekt.  

Men også mer pus...

Men samtidig vil den nye Hilux respondere på økt bruk av biltypen til fritidsbruk man har sett de senere årene, med tidsriktig design, høyere komfort, avansert utstyr og økt sikkerhet. Så samtidig som den får økt sine barske egenskaper, blir den på andre siden mer pus, altså mer snill og sivilisert.

Større

Med dimensjonene 5,335 mm lengde, 1,855 mm bredde og 1,815 mm høyde, er den nye Hilux 75 mm lengre, 20 mm bredere og 45 mm lavere enn forgjengeren.

8. generasjon har en nyutviklet rammekonstruksjon som er 20% stivere enn tidligere. © Toyota

Nye Hilux 75 mm lengre, 20 mm bredere og 45 mm lavere enn forgjengeren. © Toyota

Dyrere glis

Designet skal gjengi tøffhet og raffinement i følge Toyota. Det ser mer fancy ut og fronten kan minne oss litt om Landcruiser 200.

LED-lysene er tøffe med sin kjørelyssignatur fra 12 hvite LED-pærer, linjene er tøffe og mer elegante.

Det er bakenden som ligner mest på forrige generasjon synes vi.

Det er iallefall godt at den ikke ligner på nye Prius, er det enkelte som har kommentert.

 

Priseksempel: Hilux 2.4 Diesel med sekstrinns automat 4x4 og høyeste utstyrsnivå SR+ har veiledende pris 437.800 kr. © Toyota

Global diesel

2.4 D-4D Global Diesel (GD) motoren er utstyrt med Stop/Start funksjon.

Den nye 16-ventilers, DOHC firesylinders motoren er utstyrt med en «variable nozzle» turbo med intercooler. Motoren på 2,393 cm3 unit yter 110 kW/150 hk ved 3,400 o/min., og har maksimalt dreiemoment på 400 Nm mellom 1,600 og 2,000 o/min.

Tohjulstrekk-versjonen av Hilux kommer med en 6-trinns manuell girkasse, mens firehjulstrekk-utgavene leveres med 6-trinns manuell eller 6-trinns automatisk girkasse.

Alle versjoner oppnår en topphastighet på 170 km/t og akselererer fra 0 til 100 km/t på 12.8 (6A/T) eller 13.2 (6M/T) sekunder.

Forbruk

Den nye motorens drivstofføkonomi har blitt forbedret med 9% i forhold til den utgående modellen, forteller Toyota i pressemeldingen.

2.4 D-4D motoren har en et drivstofforbruk på 0,71 l/mil* og et CO2-utslipp på 187 g/km*.

Lansering i Norge

Nye Hilux vil bli lansert i september, men forhåndssalget er allerede startet.

Nye Hilux er utstyrt med en valgbar firehjulstrekk med høy- og lavgirserie, samt låsbare «limited-slip» differensialer bak. © Toyota

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!