HENRIETTE STEENSTRUP:

Vær så snill, la oss slutte med lekser!

Lekser gir mindre lærelyst og dårligere motivasjon, mener Henriette Steenstrup.

Henriette Steenstrup er spaltist i Kamille og deler klare meninger og humoristiske skråblikk..

Henriette Steenstrup er spaltist i Kamille og deler klare meninger og humoristiske skråblikk..

Publisert

Kryss av for hvilke av vinklene som er stumpe. Hvilke av disse er trapes? Begynn øverst når du skriver bokstaver. Husk mellomrom og stor bokstav. Skru ned lyden på iPaden, jeg hjelper søsteren din. Attention skrives uten s. Ikke lag slim akkurat der broren din prøver å konsentrere seg. Ja, det er middag om en liten stund. Nei, vi skal ikke ha pizza. Jo, du må gjøre lekser for det har Erna Solberg bestemt. Nei, hun bestemmer ikke hvem du kan bli forelsket i, det er ikke Nord-Korea heller, men hun bestemmer at det skal være lekser ja. Og at barn på seks må legge seg halv åtte. Minst. Ikke slå søsteren din! Hun går i femte og er på vei til å utvikle seg til en flinkispike som visker ut alt hun har skrevet fordi én bokstav ble feil, og snart begynner sikkert selvforakten å snike seg inn og fåglarna vet om det da blir ... slutt å spise buser og i hvert fall ikke smør de utover matteboka. Nei, sammendrag er ikke det samme som foredrag, og hvorfor er det slim i vasken?»

Kall meg lat. Kall meg utilstrekkelig. Kall meg nesten hva som helst bortsett fra alt det stygge som står i kommentarfelt. Men vær så snill, la oss slutte med lekser. Ikke sånn helt fram til russetida, liksom. Men kunne man ikke begynt med lekser i for eksempel fjerde klasse, når barn begynner å slutte å være idioter? Fram til da er det jo bare surr og rot. Det er så vidt de klarer å ta på seg underbuksa riktig vei, de vet knapt nok hvor de bor, de har så vidt begynt å finne strategier i skole-gården for å unngå krangling eller bli venner igjen om det skjærer seg. De går stort sett med hodet opp i egen stuss, gleder seg til fredagspizza, og er man heldig har de funnet en sport eller en hobby de syns er kjempegøy. Men lekser er aldri noe de syns er gøy. Selvfølgelig skal barn lære seg at de ikke mestrer alt, ha motgang, vokse på det og så videre, men det er vel ikke derfor lekser en gang ble funnet opp? Lekser ble funnet opp fordi man tenkte at det hadde god effekt på læringen. Men så viser 116 studier at den ikke har noen effekt. Tvert imot, lekser kan ha negativ effekt. Det kan gi mindre lærelyst, dårligere motivasjon og fører like gjerne til innlæring av dårlige arbeidsvaner som gode. Trenering og slurv. Så hvorfor tviholder vi på fenomenet? Jeg prøver å være en god forelder som ikke snakker negativt om lekser og holder motet deres oppe, men å se en utslitt førsteklassing etter lang skoledag krampeholde rundt en blyant, når han egentlig syns det er kjempegøy å lese skilt og skrive tullehistorier, det får et morshjerte til å vri seg. Kan vi ikke finne en annen måte?

Jeg er ikke pedagog. Jeg er muligens verdens verste pedagog: Utålmodig, syns det går for treigt og har ingen gode strategier for å snu en tung lekseøkt til noe gøyalt og givende som gjør at det ikke plager noen å bruke så mye av den lille ettermiddagstiden man har sammen på lekser. Men kan vi ikke bare slutte med det? Så lover jeg å ha overskudd til å kutte opp grønnsaker til matboksen og følge til alle fotballtreninger og svare på alle spørsmål om livet, døden og kjærligheten

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning