Slik gjør du suksess på arbeidslivets svar på Facebook

Slik bygger du nettverk på LinkedIn

LinkedIn er arbeidslivets svar på Facebook. Slik bruker du tjenesten for å markedsføre deg selv – og kanskje skaffe deg jobb.

Nettverk
Nettverk Foto: iStockphoto
Sist oppdatert

Ekspertens tips

Ingeborg Volan er rådgiver og kursholder i Sermo Consulting og jobber daglig med å kurse og gi råd til ledere og ansatte hvordan de bør bruke sosiale medier. Hun fikk selv jobb via Twitter.

Her er hennes råd for hvordan du bør oppføre deg på LinkedIn:

1) Mange har «pyntet litt» på CV-en sin overfor potensielle arbeidsgivere tidligere. Når CV-en din ligger åpent tilgjengelig for alle, kommer du ikke unna med det. Internett er ikke stedet for å tøye sannheten.

2) Skriv gjerne utfyllende om arbeidsoppgaver og kompetanseområder. Rundt 2/3 av norske brukere på LinkedIn har «manager» i tittelen sin; da er det spesialkompetansen som blir utslagsgivende. Hvis du har arbeidsprøver, oppgaver eller lignende liggende ute på nettet, lag gjerne lenker til dem så folk finner dem.

3) Benytt muligheten til å få flinke folk du kjenner eller har jobbet med til å skrive anbefalinger for deg. Det skiller deg ut fra mengden av CV-er i databasen.

4) Forbindelser på LinkedIn bør være folk du kjenner og har en god relasjon til. Det er ikke mengden forbindelser som er interessant, men kvaliteten på dem. Ikke legg til folk du aldri har møtt.

5) En potensiell arbeidsgiver vil like gjerne benytte ditt og sitt felles nettverk til å sjekke referanser, som de referansene du oppgir i en søknadsprosess.

LinkedIn er for arbeidslivet det Facebook er for ditt sosiale liv.

Mens man deler stort og smått fra jobb og fritid via Facebook eller Twitter, er LinkedIn først og fremst en nettjeneste for å holde kontakt med personer du har møtt i jobbsammenheng.

Det kan være personer du har jobbet samme med, deltatt i prosjekter med, gått på kurs og etterutdanning med eller hatt som kunder eller vært kunde av.

Den store fordelen med LinkedIn er nettopp at man kan «følge med» på personer man kjenner fra jobbsammenheng etter hvert som disse skifter jobb eller får nye stillinger.

Finn jobb

For dem av oss som har hatt en profil på LinkedIn noen år, tyder mye på at det blir vanligere å bruke LinkedIn for å «annonsere» ledige stillinger via LinkedIn.

Det skjer normalt på to måter. Enten ved en henvendelse til nettverket eller via LinkedIn sin egen tjeneste for jobbannonser.

Fortsatt er LinkedIn preget av å være manns- og IT-dominert. Brorparten av de 50-60 stillingene som ligger ute i skrivende stund, er IT-relaterte jobber.

Fant ansatt via LinkedIn

En rimelig måte å rekruttere på er å bruke sitt eget nettverk.

På LinkedIn kan du enkelt nå ditt eget utvidede nettverk via nettsamfunnets meldingssystem.

«Stillinger ledige hos Dropzone», er et eksempel på en melding som dukket opp i vår innboks.

- Jeg hadde vært på LinkedIn en stund uten å bruke det aktivt, så jeg tenkte at jeg måtte prøve å bruke det til noe, sier avsender Trond Dahl i nettbutikken Dropzone.no.

Meldingen til Dahls nettverk resulterte i at de ansatte en person.

- Jeg ble tipset om en aktuell kandidat via nettverket på LinkedIn og denne personen ansatte vi, sier Dahl.

Aktiv

Med over 500 forbindelser på LinkedIn er nok Rune Henriksen i nystartede Cloud Consulting en av de mer aktive brukerne.

- Det er på LinkedIn jeg har alle mine profesjonelle kontakter og jeg bruker det aktivt for å holde meg oppdatert på mitt nettverk, sier Henriksen.

Han har også brukt det i tidligere arbeidsforhold for å finne personer til ledige stillinger. Nå planlegger han å bruke det aktivt for å markedsføre sitt nystartede IT-firma.

- Vi har begynt å lage en profil for vårt nye firma på LinkedIn og ønsker å bruke nettverket aktivt både for å skaffe oss oppdrag, men også for å sette ut oppdrag til underleverandører, sier Henriksen.

10 tips til hvordan du kan bruke LinkedIn

1. Profil

En god og seriøs profil med en kortfattet CV er trinn én på LinkedIn. Legg også ut et "seriøst" bilde av deg selv. LinkedIn er ikke plassen for morobilder av deg selv på fest.

Du kan selv bestemme hvor mye informasjon som skal vises til alle og hvor mye som skal vises til de som er i nettverket ditt. Det gjør du under «Edit Profil».

På profilsiden din finner du en link til «Edit My Public Profile». LinkedIn anbefaler at du viser hele profilen din, men dette bestemmer du.

Under «Experience» legger du inn dine tidligere arbeidserfaringer i kronologisk rekkefølge. Det samme gjør du under punktet Education. Du kan i tillegg skrive en kort oppsummering av hvem du er og hva du kan. I tillegg kan du legge inn dine «spesialiteter» i et eget felt. Husk at dette kan bli lest av nåværende og fremtidige sjefer og kollegaer, så ikke overdriv eller skryt på deg noe som ikke holder vann.

2. Bygg nettverket ditt

Når profilen din er i orden, kan du begynne å bygge deg et nettverk. Ikke send en invitasjon til alle i adresselisten din med standardmeldingen fra LinkedIn.

Lag deg heller en liste der du plukker ut dine «seriøse» jobbkontakter og sender disse en egenkomponert e-post via LinkedIn. Nye kontakter du møter i jobb eller utdanning, bør du legge til fortløpende.

Det gjør at du stadig øker nettverket ditt og gjør det lettere å finne tilbake til gamle kontakter.

3. Anbefal og bli anbefalt

Trond Dahl, Dropzone.
Trond Dahl, Dropzone. Foto: Ukjent

LinkedIn har en funksjon der du kan anbefale personer eller du kan få personer som kjenner deg, primært personer du har hatt et profesjonelt arbeidsforhold til, til å anbefale deg.

Her kan det være lurt å finne både tidligere sjefer og kollegaer som kan si noe spesifikt om hvordan du fungerer i en profesjonell arbeidssituasjon.

Unngå «useriøse» anbefalinger fra familie og venner. Skriv også gjerne noen anbefalinger av personer du har jobbet sammen med.

4. Research

Enten du er på jakt etter en ny jobb, er selger eller du skal starte et nytt prosjekt hos en kunde, kan det være lurt å gjøre litt research på forhånd.

Her kan LinkedIn være et nyttig verktøy. Dersom du ikke har noen i ditt nettverk som jobber eller har jobbet i den aktuelle bedriften, kan du bruke LinkedIn til å søke etter personer som jobber eller har jobbet i den aktuelle bedriften.

På søkefunksjonen (Find People) velger du «Advanced search». Her kan du for eksempel skrive inn navnet på firmaet, geografisk tilhørighet og annen relevant informasjon.

Er du heldig, finner du noen som du kjenner eller har gjort forretninger med før som du kan bruke som en «kilde».

5. Bruk meldings­funksjonen

LinkedIn har en egen meldingsfunksjon. Denne kan du bruke, men bruk den forsiktig. Bruk den for eksempel til å fortelle at du har fått ny jobb, at du trenger ny jobb eller at du leter etter en ny medarbeider.

Alle som har registrert seg på LinkedIn vil også stort sett godta å få en melding i ny og ne. Ikke bruk LinkedIn som Finn.no der du annonserer din brukte sofa.

6. Koble til sosiale medier

Statusoppdatering à la Facebook har LinkedIn hatt en stund. Den kan du bruk til å oppdatere nettverket ditt. Men, du kan også koble til Twitter-kontoen din, slik at oppdateringer via Twitter også vises på LinkedIn.

AKTIV: Rune Henriksen er en aktiv bruker av LinkedIn og har alle sine profesjonelle kontakter i sitt nettverk. Han skal nå bruke LinkedIn for å promotere sitt nye firma.
AKTIV: Rune Henriksen er en aktiv bruker av LinkedIn og har alle sine profesjonelle kontakter i sitt nettverk. Han skal nå bruke LinkedIn for å promotere sitt nye firma.

Før du gjør dette bør du huske at ikke alt du skriver på Twitter bør leses av potensielle arbeidsgivere eller kunder. Du kan luke ut hvilke twitrer som skal vises på LinkedIn og ikke.

Lær deg hvordan dette gjøres - og luk ut alle moromeldinger.

7. Blogg

Har du blogg som du er stolt av kan du også koble den til din LinkedIn-profil. Bruker du bloggverktøyet WordPress, finnes det en egen applikasjon som holder LinkedIn-profilen din oppdatert med dine nyeste blogginnlegg.

Du bør primært linke opp blogger som omhandler noe du har kompetanse på - enten det er jobbrelatert eller hobby. Trivielle hverdagsblogger bør du nok ikke koble til din LinkedIn-profil.

8. Levende CV

Du kan bruke LinkedIn som en «Live CV». Har du tatt et kurs, etterutdanning eller skaffet deg annen spesialkompetanse? Fortell det på LinkedIn. Både utdanningsfeltet og feltet for «spesialiteter» kan brukes for å markedsføre din kompetanse.

9. Vær en aktiv jobbsøker

Er du jobbsøker, kan LinkedIn være en god kilde til å finne jobber som kanskje ikke går via de tradisjonelle kanalene som avisene, NAV eller Finn.no.

Har du spesialkompetanse og/eller ønsker å jobbe i en bestemt bedrift, er LinkedIn en god kilde for å skaffe seg kontaktpersoner i aktuelle bedrifter.

Det koster ingenting å være frempå med en e-post eller en telefonsamtale for å sjekke om noen trenger din kompetanse. Da kan du også få avdekket om det eventuelt er kompetanse du mangler for å få drømmejobben.

10. Delta i grupper

Som på Facebook, finnes det også grupper på LinkedIn. Her kan det være nyttig å delta i grupper som interesserer deg faglig eller personlig. Unngå ekstreme grupper, men fokuser på grupper som kan bidra til å bygge nettverket ditt på en positiv måte.

Denne saken ble første gang publisert 09/03 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også