Åpner mp3-salg før jul:

Platekompaniet utfordrer iTunes

Platekompaniet tar over Telenors musikkbutikk Djuice.

MP3-BUTIKK:  Platekompaniet har vært på nettet i mange år. Åpningen av den bebudede Mp3-butikken er forsinket.
MP3-BUTIKK: Platekompaniet har vært på nettet i mange år. Åpningen av den bebudede Mp3-butikken er forsinket. Foto: FOTO: Scanpix: Jarl F. Erichsen
Sist oppdatert

Platekompaniet åpner salg av digitalisert musikk før jul.

- Vi skal bli best på norsk, og størst på dette markedet, sier kjedeleder Rolf Presthus til bransjebladet Farojournalen .

Musikkbransjen har ventet lenge på at den dominerende kjeden skal komme på banen. Tidligere har Platekompaniet henvist til at de tekniske løsningene ikke har vært tilfredsstillende.

Uten kopisperrer

Salget av nedlastbar musikk har ikke tatt av, og utgjør fortsatt bare en liten prosent av den totalt musikkomsetingen. Fersk statistikk viser at rundt halvparten av voksne nordmenn under 50 år, og fire av fem i den største kjøpergruppen, laster ned fra nettet, mens bare en av fem betaler for det de laster ned.

LES OGSÅ: Fire av fem laster ned, en av fem betaler

Platekompaniet går nå sammen med Telenors musikkbutikk Djuice om nettbutikken Platekompaniet.no/mp3, der det blir salg av mp3-filer til PC, Mac og mobil. Musikkfilene blir uten kopisperre (DRM), iføgle Farojournalen. Platekompaniet overtar også den daglige driften av Telenors eksisterende musikkbutikk.

Ifølge Presthus har de to aktørene snakket sammen et halvt års tid.

- Vi har respekt for at digitalt salg er noe annet enn det vi ha vært flinke på hittil, som er salg av fysiske produkter. Så når noen som har peiling på det tekniske slår seg sammen med noen som har peiling på musikk, føler vi at man utfyller hverandre, sier Presthus.

LES OGSÅ: Syltynn musikkbutikk fra Sony Ericsson

Det er usikkert hvilket prisnivå butikken vil legge seg på, men ambisjonene er klare.

- Ambisjonsnivået er etter hvert å bli størst og best på dette markedet. Det er ikke noe mål å dumpe prisene voldsomt, så vi vil nok følge markedsprisene. Men vi håper at det digitale markedet utvikler seg slik at man kan bruke pris aktivt på både backkatalog og lansering av nye artister, sier Rolf Presthus.

- Dette har vi ventet på

Ifpi, bransjeorganisasjonen for de store plateselskapene, er glad for at en stor aktør som også kan norsk musikk, endelig komer på banen.

- Vi tror dette er veldig positivt. Vi ønsker store og profesjonelle aktører. En stor og viktig aktør som kan musikk, i kombinasjon med Telenor, kan sørge for et bredt og godt tilbud. Det er viktig å få opp tjenester som møter etterpørselen i markedet. Platekompaniet blir en vktig bidragsyter, sier Marte Thorsby, norsk leder i Ifpi, til Klikk.no.

LES VÅR TEST AV IPOD NANO HER

LES VÅR TEST AV CREATIVE ZEN X-FI HER

Torgeir Waterhouse i IKT-Norge sto i bresjen da Forbrukerrådet prosessen som førte til at iTunes gikk med på å gå bort fra de lite brukervennlgie kopisperrene. Også Waterhouse er glad for at Platekompaniet skal sekge digitalt.

- Dette er en knallbra utvikling, sier han.

Han mener det er flere faktorer som vil avgjøre om de kan lykkes i markedet:

- Betalingsløsningene de tilbyr får mye å si, og brukervennligheten. Hvor enkelt blir det å betale også for barn/unge under 18 år? Utvalg, pris, og tidsvindu fra lansering på cd til musikken blir tilgjengelig på platekompaniet.no/mp3 er også viktig.

VIL DU HELLER HANDLE MP3-ER PÅ PLATEKOMPANIET ENN PÅ ITUNES? SI DIN MENING I KOMMENTARFELTET!

Denne saken ble første gang publisert 26/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også