Aksjonsgrupper som har lønnet seg:

* Nidar lanserte «Smash» som en stor sjokoladeplate etter en aksjonsgruppe på Facebook.

* Hennig-Olsen relanserte Drillo-isen etter 15 000 medlemmer på Facebook. Nå heter imidlertid isen «Comeback».

* Nestlé fortsatte produksjonen av Ha på

* Fiskebutikken Madame Bergen lever videre etter aksjoner på Facebook.

* TV2 sendte Pacific Blue i fjor sommer igjen etter massivt press fra Facebook-gruppen

Forbrukermakt utøvd gjennom sosiale nettverk begynner å bli en trend. «Grandiosa uten paprika» er kanskje det beste eksempelet, hvor Stabburet ga etter for presset.

Ny trend

Aksjonsgrupper både på Facebook og Nettby bidro til at produsenten Stabburet endelig lanserte Grandiosa uten paprika.

- Aksjonsgrupper på nettet gir forbrukere mer makt overfor produsentene i form av at ønskene deres kommer tydeligere frem. Vi ser på denne typen av mobilisering som en ny og økende trend, sa informasjonsleder i Stabburet Inger Marie F. Ingdahl til Aftenposten i januar.

BLOGG: - Spam ødelegge Twitter

Lett å engasjere seg

Dag Slettemeås, forsker ved Statens Insitutt for Forbruksforskning (SIFO), tror dette helt klart er en ny trend som vil fortsette å øke i omfang.

- Forbrukerne ser at de enkelt kan samle støtte til sine egne forbruksmessige fanesaker. Ved å få mange nok med på laget kan man sende klare ønsker og forespørsler direkte til produsent, eller håpe på å bli plukket opp av massemedia, sier han til Klikk.no.

- Hvorfor fungerer dette for forbruker?

- De sosiale mediene både senker terskelen for å engasjere seg og gjør veien kort frem til adressat. Samtidig kan slikt engasjement bidra til at man føler seg aktive og betydningsfull, uten å måtte yte mer enn noen tastetrykk, sier Slettemeås.

Les også:

Derfor bør du sjekke ut FriendFeed

Kjendisene slenge med leppa på Twitter

=

Også Nettby blir brukt for å aksjonere. © Faksimile: Nettby.no

Tilbake med Bugg?

Med over 58 000 medlemmer i gruppen « Vi som vil ha Malaco BUGG tyggisen tilbake i butikken» har produsenten Leaf Norge blitt oppmerksom på kravet.

I svaret fra Brand Manager Brit Sjaastad skriver hun at Leaf Norge ikke utelukker et comeback, men at det foreløpig ikke er planlagt.

- Men generelt er det selvfølgelig sånn at markedet bestemmer. Dersom interessen for et produkt er stor nok ute i markedet så blir også produktet en realitet. Det vil si at dersom mange nok skandinaver vil ha tilbake Bugg så kommer trolig også Leaf til å gjøre noe med det på et eller annet tidspunkt, skriver Sjaastad i svaret tilbake til gruppen.

Inn igjen med store Urge

Også Coca Cola har merket presset fra forbrukerne. En gjeng unge gutter fra Bergen laget en gruppe på Facebook hvor de skrev at de ville ha Urge-brusen tilbake på 1 ½ liters flasker.

Og etter at gruppen vokste til rundt 34.000 medlemmer bukket Coca Cola under for presset.

- Gruppen ble en kommersiell muskel vi bare ble nødt til å lytte til, sier kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge Stein Rømmerud til E24.

Slettemeås tor dette kan være én måte å komme i kontakt med forbruker med spseisll interesse for et produkt.

- Det er relativt vanlig å engasjere forbrukere i paneler og tester før lansering av produkter, men her kan forbrukere tilkjennegi seg selv i forkant av produktlansering eller som en korreksjon etter at et produkt er lansert, sier han.

Avhengig av massemediene

- Har du andre eksempler hvor forbrukere kan bruke makten sin, utenom Facebook?

- Det er mange måter å vise sitt engasjement på gjennom internett og andre sosiale medier, blant annet gjennom rating-systemer og felleskjøpkonsepter som PowerBuy. Her øker forbrukerne sin forhandlingsstyrke overfor leverandører og bidrar til å presse priser på produkter, sier forskeren.

Foreløpig er ikke engasjement nok til å kunne hevde forbrukermakt. Forbruker er svært avhengig av at massemediene plukker opp sakene.

- Makten ligger der potensielt, men har til nå gjerne blitt aktivert via massemedienes engasjement. I fremtiden vil muligens massemedienes medierende rolle dempes eller forsvinne, og forbrukermakten bli mer direkte.

- Har du noen råd på hvordan forbruker kan bruke de sosiale mediene ennå bedre enn de gjør i dag?

- Forbrukere kan profesjonalisere seg i større grad ved å inngå i grupper som har mer fokus på større forbrukspolitiske aspekter, som miljø og etisk handel. Denne type engasjement finnes allerede og blir mer dominerende på nettet. Men det vil i tiden fremover virke "tyngre" på markedet ved at man endrer fokus fra enkeltsaker til mer omfattende forbrukerspørsmål. Eksempelvis vil grupper som «Nei til paprika» miste sitt eksistensgrunnlag når leverandøren innfrir, sier Slettemeås.

Les også:

Her finner du kjendisene på Twitter

Hold orden på passordene dine

Er det noen andre som har lyktes? Og har du eksempler på andre gruppe som stiller krav til produsenter? Skriv inn din kommentar i feltet under.

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!