SecondBrain

SecondBrain, det neste store?

Hva er SecondBrain? Vi har tatt en titt på en norsk nettside som kan bli "det nye store".

SecondBrain tar alle dine mest brukte tjenester og samler dem. På tvers av sider, på tvers av format.
SecondBrain tar alle dine mest brukte tjenester og samler dem. På tvers av sider, på tvers av format.
Sist oppdatert

SecondBrain er kort fortalt en nettside som samler og organiserer innhold fra andre nettsider. En typisk nettbruker i dag har gjerne en Gmail-konto, en YouTube-konto, en Flickr-konto eller kanskje en del.isio.us-konto. En aktiv bruker har kanskje alle disse, og enda flere nettsider som man besøker daglig eller bruker for å dele materiale. Det er mange gode tjenester på nett. Faktisk er det nesten blitt for mange gode sider på nett. Man har ikke tid til å holde alle oppdatert. Og enda mindre har man tid til å se hva som foregår på sine venners nettsider.

Det er her SecondBrain kommer inn. SecondBrain samler alle dine tjenester og pakker det inn likt. De organiseres og gjøres søkbare. Når man nå skal oppdatere innhold på sine tjenester, slipper man å surfe rundt. Man besøker kun én side, nemlig SecondBrain. Dette er bare en liten bit av hva SecondBrain har av muligheter, men la oss starte der.

Dette er forsiden til SecondBrain. På venstresiden har man innhold, med tags og collections, mens på høyre er en live oppdatering av hva som er nytt på SecondBrain.
Dette er forsiden til SecondBrain. På venstresiden har man innhold, med tags og collections, mens på høyre er en live oppdatering av hva som er nytt på SecondBrain.

En Norsk Idé

Vi har tatt en prat med gründeren for prosjektet, ved navn Lars G. Teigen. Lars fikk idéen til SecondBrain da han var på bryllupsreise for mange år siden. Han skulle laste opp noen bilder fra turen og syntes det tok for lang tid å få lastet opp det han skulle til sine respektive plasser. Den natten ble SecondBrain født. Domenenavnet fikk han omsider kjøpt av en japaner og Lars begynte å leke med tanker og idéer. Nå, noen år senere, er SecondBrain i Beta2 og besøkstallene skyter i været. Nettanalytikere lovpriser siden og spår en lys framtid.

- Hvorfor? Spør vi Lars. Hva skiller SecondBrain fra tilsvarende sider?

-For det første er det ikke veldig mange tilsvarende sider der ute. Man har for eksempel friendfeed.com eller spokeo.com. Men dette er sider med innhold som kun lever der og da. Man må derfor sitte online å følge med hele tiden for at disse tjenestene skal få noe mening. Dette er helt stikk motsatt av vår strategi. Vi ser for oss vår tjeneste som mer tidløs. Se på det som et bibliotek som stadig vokser. Om man ikke var til stedet når en bok kom i hylla, kan man fortsatt lese den, sier Lars.

-Det man ser i dag er kun en start, fortsetter han. Etter hvert som innhold på siden vokser, kommer også tjenestene til å vokse. Her er det muligheter man bare kan drømme om. Grunnidéen er knakendes god, men det er med innholdet mulighetene virkelig begynner å dukke opp.

SecondBrain i dag

Her er et eksempel på mitt bibliotek. Biblioteket er en samling av alle ting som er linket inn i SecondBrain. Lyd, video, dokumenter, bilder, osv.
Her er et eksempel på mitt bibliotek. Biblioteket er en samling av alle ting som er linket inn i SecondBrain. Lyd, video, dokumenter, bilder, osv.

Siden fungerer nå mest som en samling av eget innhold. Man kan også følge venner og uvenner for å se hva slags innhold disse er opptatt av, eller følger. Når jeg nå skal legge ut feriebildene for sommeren, kan jeg ved et par klikk gå inn på SecondBrain og legge dem ut på Picasa og Flickr samtidig. Mine "followers", som er brukere som følger med på meg på SecondBrain vil straks se at jeg har lastet opp nye feriebilder. Alle mine bokmerker fra del.isio.us, digg, Googlereader og StumbleUpon vil ligge samlet og tagget på SecondBrain, videoene mine fra Youtube ligger samlet på SecondBrain, osv, osv. Jeg bygger meg etter hvert opp et bibliotek av innhold. På tvers av sider, men kanskje viktigere på tvers av formater. Lyd, bilder, video, tekst, bokmerker, powerpoint-presentasjoner. Alt ser likt ut for SecondBrain. Man kan så lage "Collections". Her kan man lage samlinger av innhold som hører sammen. "Bil", "klatring" eller mer generelt "bilder" kan være samlinger. Samlingene kan så tagges og sorteres etter ønske. Slik holder jeg styr på vannvittig store mengder data, på tvers av sider, på tvers av format.

-SecondBrain handler om å samle innhold, mens Web 2.0 handler veldig mye om sosialbaserte tjenester. Vi er på en måte det også, men vi er mer en innholdsbasert tjeneste. Selve innholdet er mer viktig enn hvem det tilhører. Dette fører til en mer tidløs tjeneste som vil vare. Folk vil kunne bruke SecondBrain som en kjemperessurs, ikke bare til lek og moro, selv om det fungerer veldig bra det og, legger Lars til.

Fremtidsvisjonen

Når man får masse innhold fra mange brukere, begynner virkelig moroa. Slik som Wikipedia har skapt et fullstendig brukerstyrt leksikon, vil SecondBrain etter hvert skape et fullstendig brukerstyrt, søkbart bibliotek. Si at jeg var utrolig interessert i en snever ting som "f oto" eller enda mer snevert som "HDR-bilder". Jeg vil da ha en del innhold som går på disse tingene samlet i en collection. Jeg har kanskje noen filmer, bilder og artikler som går på HDR. Dette blir så indeksert av både SecondLife og Google.

Man kan velge å se på sitt innhold i form av tagger eller i form av såkalte collections.
Man kan velge å se på sitt innhold i form av tagger eller i form av såkalte collections.

Det man nå oppnår er en indeksering av internett gjort av mennesker. Denne vil høyst sannsynlig være mye mer nøyaktig og relevant enn en matematisk algoritme som søkemotorene i dag bruker. Ut i fra folks samlinger av innhold på internett bygger man altså opp et enormt søkbart bibliotek. Dette biblioteket kan selvsagt søkes på gjennom SecondBrain, men vil også dukke opp som resultater i Google-søk. Googler man dermed på HDR, vil min collection på SecondBrain være blant treffene. Desto flere som følger denne samlingen via SecondBrain, desto høyere opp vil den komme i Google.

En annen utrolig nyttig effekt som dukker opp som en konsekvens av dette er forslag til automatisk tagging av eget innhold. Og forslag til utvidelse av eget innhold. For å ta eksempelet med HDR-bildene. Jeg har funnet noen filmer og videoer som jeg har lagt i denne collectionen. Hvis det er flere mennesker som har en collection som heter HDR, vil SecondBrain kunne foreslå nettsider og innhold jeg enda ikke har oppdaget, men som andre har i lignende collections. Videre vil SecondBrain kunne automatisk foreslå tagger til hvert element i samlingen, slik at katalogiseringen vil gå mye fortere hvis man legger til noe som er lagt til av andre før.

-De kuleste tjenestene og funksjonene fra SecondBrain er nok ikke en gang tenkt på sier Lars. Det er tydelig at han gleder seg til å se hvor dette bærer.

Litt teknisk

I skrivende stund støtter SecondBrain følgende tjenester:

Disse tjenestene er linket opp mot SecondBrain på litt forskjellige måter. Der det er mulig brukes såkalte API-er. Dette tillater toveiskommunikasjon mellom SecondBrain og tjenesten. Men det er ikke alle tjenestene som har slike API-er, så da blir kommunikasjonen litt vanskeligere, og gjerne kun enveis, men ingenting er implementert uten at det fungerer slik det skal, forsikrer Lars.

Her har jeg en collection som heter HDR. Her har jeg videoer, bilder og dokumenter hentet fra mange forskjellige sider og tjenester. Alt samlet under ett.
Her har jeg en collection som heter HDR. Her har jeg videoer, bilder og dokumenter hentet fra mange forskjellige sider og tjenester. Alt samlet under ett.

Et naturlig spørsmål vi stilte Lars var om Facebook kom til å bli implementert.

På venstresiden kan man se hvilke tjenester man ""abonnerer"" på og hvilken bruker man har satt på hver tjeneste.
På venstresiden kan man se hvilke tjenester man ""abonnerer"" på og hvilken bruker man har satt på hver tjeneste.
Man har også en oversikt over hvilke andre bruker man følger med på.
Man har også en oversikt over hvilke andre bruker man følger med på.

-Det er noe vi ser på og har lyst til å gjøre, selvfølgelig, men Facebook er svært lukket, så det er vanskelig å kommunisere innhold med dem. Men nå går det rykter om at de skal løsne litt på regimet, så da får vi se. Men vi og Facebook er ikke i samme bransje. Facebook er sosialorientert, mens vi er innholdsorientert, forklarer han.

SecondBrain finner man her: www.secondbrain.com

Denne saken ble første gang publisert 25/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også