Forbrukerne er lunkne til nykjøp:

Mobilveksten flater ut i i 2009

Allerede før finanskrisen tok til for fullt varslet Nokia dårligere tider. Det blir neppe bedre nå, advarer analytikere.

BILLIGERE: Telenors senker pristaket til 10 kroner dagen for å få flere til å mobilsurfe.
BILLIGERE: Telenors senker pristaket til 10 kroner dagen for å få flere til å mobilsurfe. Foto: Foto: Nokia
Sist oppdatert

De økonomiske nedgangstidene vil neste år føre til at flere forbrukere utsetter å kjøpe ny mobiltelefon.

Flere eksperter har kuttet den forventede veksten fra seks til tre prosent på verdensbasis. Særlig i Europa og Nord-Amerika vil interessen for å kjøpe nye telefoner være lavere i 2009 enn i de siste årene:

"Det vil fortsatt være en nær sammenheng mellom bruttonasjonalprodukt (BNP) og veksten i salg av enheter" skriver analytikeren Maynard Um i UBS. Han viser til at BNP-veksten globalt nå er estimert til magre 2,2 prosent i 2009.

LES OGSÅ VÅR SISTE MOBILTEST: Sony Ericsson W902

En annen analytiker, Ehud Gelblum i JPMorgan, er litt mer optimistisk og tror på en vekst på 8,1 prosent.

Men også han peker på at forbrukerne, særlig i Europa, nå venter lenger med å skifte mobiltelefon. Også i Kina, som har hatt langt kraftigere vekst de siste årene, er utsiktene mer beskjedne nå enn for kort tid siden, bemerker han overfor Washington Post.

LES OGSÅ: Her er verdens dyreste hotellrom

Verdens markedsleder Nokia varslet allerede i september, før børsene virkelig begynte å stupe, at svekket interesse blant forbrukerne vil ramme selskapet allerede høsten 2008. Ifølge Manyard Um vil Nokia neppe være den eneste av mobilprodusentene som vil merke at det er hardere tider på gang. Nedgangen er generell og vil ramme alle, hevder analytikeren.

LES OGSÅ: Tester de ansattes helse

Flatt salg

Elkjøp, som er den største forhandleren av mobiltelefoner og annen forbrukerelektronikk i Norge, er eid av engelske Dixon Group. Dixon er børsnotert, og Elkjøp vil derfor ikke dele sine interne estimater med andre.

- I Norge har mobilsalget vært svært solid. Jeg tror faktisk dette er noe folk prioriterer, og mobilen er ikke en stor investering her i landet hvor kjøpekraften er så god. Andre land er nok mer sårbare enn oss. Selv i Sverige og Danmark har mobilsalget vært mer opp og ned enn her, sier Pål Vedal, nordisk salgsdirektør i Elkjøp, til Klikk.no.

Men selv om salget er bra, er det heller ikke snakk om noen voldsom vekst.

- Vi hører mye klaging om dagen fra distributører, leverandører og operatører. Men vi har ikke merket noen tilbakegang. Salget er omtrent som i fjor, sier Vedal.

Denne saken ble første gang publisert 10/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også