Forbrukerkjøpsloven:

Mobilen skal vare i fem år

Du kan reklamere på mobiltelefoner og mp3-spillere fem år etter kjøp.

MOBILMØKK: Du har krav på ny telefon når den to år gamle svikter.
MOBILMØKK: Du har krav på ny telefon når den to år gamle svikter. Foto: Foto: Crestock
Sist oppdatert

Ble mobilskjermen svart, eller har mp3-spilleren sluttet å spille yndlingslåta di?

Selv om det har gått noen år siden du kjøpte selveste drømmemobilen, gir Forbrukerkjøpsloven deg rett til å reklamere i inntil fem år. Denne regelen gjelder også små teknologiske produkter slik som nettopp mobiltelefoner og mp3-spillere. Dette ble slått fast av Høyesterett i fjor.

Dermed er det ingen grunn til å slenge iPoden i søpla når den ikke vil mer.

Du som forbruker har krav på gratis reparasjon, ny vare eller pengene tilbake i opptil fem år etter kjøp hvis produktet har en fabrikasjonsfeil, ifølge Forbrukerrådet.

PC-batterier er kjent for å miste piffen relativt raskt. På disse har du derimot to års reklamasjon. Dette ble fastslått av Forbrukertvistutvalget tidligere i år.

Garanti og reklamasjon

I butikken er det ofte snakk om garanti på produktene. Vær obs på forskjellen mellom garanti og reklamasjon. Blir mobilen din ødelagt selv om du har brukt den som seg hør og bør, har du krav på reparasjon eller et nytt tilsvarende produkt.

Garanti derimot, er noe som skal gi deg mer enn det du får gjennom Forbrukerkjøpsloven. Dette kan være rett til gratis utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden, som ofte er på ett eller to år.

Denne saken ble første gang publisert 28/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også