Ny vri på markedsføringen:

Hyrer statister til iPhone-kø

Køen kommer ikke av seg selv når iPhone kommer i salg i Polen.

I KØ FOR JULEGAVER: Flere hundre mennesker sto i kø da iPhone ble lansert i Norge i juli.   Gjør klar for mer kø. Den svake krona gjør nettbutikkene i USA til et mindre interessant alternativ for julehandelen.

I KØ FOR JULEGAVER: Flere hundre mennesker sto i kø da iPhone ble lansert i Norge i juli. Gjør klar for mer kø. Den svake krona gjør nettbutikkene i USA til et mindre interessant alternativ for julehandelen. Foto: Foto: Scanpix

Publisert Oppdatert

I USA og flere andre vestlige land har folk ligget i sovepose for å være blant de første til å sikre seg en iPhone. Noen betalte til og med store pengesummer for å være langt framme i køen. Det tok fem minutter før første ladning av telefonene ble solgt ut i Oslo.

I Polen tyr telekomselskapet Orange til et helt spesielt stunt for å simulere lignende tilstander.

- Vi har falske køer foran rundt 20 butikker landet rundt for å bygge opp interessen rundt iPhone, sier en talsmann for Orange til nyhetsbyrået Reuters.

Orange betaler flere titall personer for å være med på å hausse opp Apple-telefonen under lanseringen i dag.

Høye månedspriser kan tyde på at polakkene ikke er like heltent på iPhone som mange andre europeere. Det var ingen køer foran butikkene som har avtaler med T-Mobile, en annen operatør som skal selge iPhone i Polen, skriver Reuters.

LES OGSÅ:

Netcom kan miste iPhone-monopolet

Google utfordrer iPhone

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag