Alle som har opplevd å miste telefonen sin i bakken med det resultat at skjermen knuser, vet hvor ergerlig det er. Der sitter du med en ubrukelig telefon, og reparasjon hos et autorisert verksted er dyrere enn det kanskje er verdt når du sammenligner med hva en ny vil koste. Selv om toppmobiler som iPhone 5S og Galaxy S5, så kan en dyr reperasjon kost like mye som en rimelig og splitter ny toppmobil.

Dermed gjenstår det to alternativer. Det ene er å fikse den knuste skjermen selv, noe vi har guidet deg gjennom tidligere, eller du kan la et uautorisert verksted ta seg av jobben. Det siste ser ut til å ha blitt en populær løsning for mange om vi skal dømme etter antall reparatører som finnes rundt om i landet, enten det er snakk om unge studenter som fikser telefoner hjemme på gutterommet, eller etablerte firmaer som har funnet seg en ny nisje. 

Spørsmålet som melder seg er hva man risikerer ved å enten gjøre det selv eller la en uautorisert reparatør ta jobben. Hva skjer med garanti og reklamasjonsrett og har man noen rettigheter om en annen feil oppstår i ettertid? 

Svart på hvit

Apple sine avtaledokumenter er relativt klare i sin tale der det står at service ikke kan ytes ved "[...] feilaktig anvendelse (herunder feilaktig installering, reparasjon eller vedlikehold av andre enn Apple eller Apple autoriserte service tilbydere) [...]".

Dermed kan vi konkludere med at garantien forsvinner når en uautorisert reparatør eller du selv åpner telefonen, men som kjent er det viktig å skille mellom garanti og reklamasjonsrett. Det understreker Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet:

- Det er frivillig å gi garanti og der kan de stille vilkår og unntak, men det har ikke noe med reklamasjonsretten som du har i henhold til norsk lov. Den kan ikke selger velge å gi eller ikke gi. 

I en situasjon der du har byttet skjermen selv eller hos en uautorisert reparatør for så å oppdage et halvt år senere at lightning-kontakten ikke fungerer, vil du i prinsippet altså fortsatt ha reklamasjonsrett ovenfor selger. 

- Hvis selgeren mener at reparasjonen er årsaken til feilen, må han eventuelt kunne bevise det, sier Skogly.

Må sannsynliggjøre en sammenheng

Imidlertid forteller pressekontakt Hallvard Opheim i Eplehuset at de kan avvise reklamasjonskravet om de kan sannsynliggjøre en årsakssammenheng mellom det uautoriserte inngrepet som er gjort på telefonen og den feilen som har oppstått. Det vil med andre ord si at det uautoriserte arbeidet, delene eller inngrepet er en sannsynlig årsak til feilen eller mangelen telefonen leveres inn for:

- Reparasjon av skjerm på iPhone krever svært kostbart kalibreringsutstyr, noe få eller ingen uautoriserte reparatører har, og det kan i ytterste konsekvens føre til mangelfull funksjonalitet eller ytterligere feil. Derfor gjennomfører ikke engang Eplehuset som autorisert verksted slike reparasjoner selv, kan Opheim fortelle.

Robert Kolås i Applespesialisten som foretar slike reparasjoner, avviser imidlertid at dette er nødvendig:

- En liten torx og en liten stjerneskrutrekker er egentlig det du trenger. Det er ikke noe kalibreringsutstyr som behøves etter å ha byttet en skjerm. Det er mye mulig at de kalibrerer dem, men vi gjør det i hvert fall ikke og det er ikke noe behov for det heller.

Opheim i Eplehuset understreker også at deres reparatører alltid vurderer telefoner som kommer inn til reparasjon med tanke på tidligere inngrep:

- Om vi får inn et produkt med en høyttaler som ikke fungerer og vi ser at det er verktøymerker i området rundt høyttaleren eller kontakten på kretskortet eller tilsvarende, er det en årsakssammenheng. Da ser vi at her har man utført arbeid som ikke har vært gjort skikkelig og vi ser at de har skadet produktet på en måte som gjør at for eksempel feil på høyttaleren kan skje. 

Kolås forsikrer på sin side om at det ikke er noen forskjell på jobben de gjør sammenlignet med et autorisert verksted:

- Vi har skrudd så mange telefoner nå at vi ødelegger ikke delene når vi skrur dem opp. Det er ikke noen forskjell annet enn at de bevarer garantien og tar betalt litt mer. 

FIKSER: En liten torx og en liten stjerneskrutrekker er egentlig det du trenger. Det behøves ikke noe kalibreringsutstyr for å skifte skjerm, sier Robert Kolås i Applespesialisten.=

FIKSER: En liten torx og en liten stjerneskrutrekker er egentlig det du trenger. Det behøves ikke noe kalibreringsutstyr for å skifte skjerm, sier Robert Kolås i Applespesialisten.

VANLIG: Knust skjerm er den aller vanligste skaden folk opplever å få på sin iPhone.=

VANLIG: Knust skjerm er den aller vanligste skaden folk opplever å få på sin iPhone.

Originale deler

Bruken av originale eller uoriginale deler er også et usikkert punkt i forhold til reklamasjon. Skogly i Forbrukerrådet forteller oss at bruk av originale eller uoriginale deler ikke har betydning for om reklamasjonsretten gjelder, men igjen gjelder også prinsippet som går på at selger kan avvise reklamasjonen dersom det er en direkte årsakssammenheng mellom feilen og den uoriginale delen.

Applespesialisten er blant dem som reklamerer med at de bruker originale deler, og Kolås forklarer at de med det mener OEM-deler som er produsert på samme sted av samme produsent.

Man skulle dermed tro at dette uansett ikke burde vært er problem, men Opheim i Eplehuset sier de ikke regner dem som originaldeler:

- Vi forholder oss i utgangspunktet til at deler skal komme fra Apple og har Apples delenummer. Hvis ikke de har det så er det ikke originaldeler i våre øyne. 

Utover det kan han ikke gi et generelt svar på hvordan de vil forholde seg til uoriginale deler i en reklamasjonssak, men det er i hvert fall ingen tvil om garantien er borte om de oppdager en uoriginal del i en telefon.

KREVER UTSTYR: Reparasjon av skjerm på iPhone krever svært kostbart kalibreringsutstyr, noe få eller ingen uautoriserte reparatører har, sier Hallvard Opheim i Eplehuset=

KREVER UTSTYR: Reparasjon av skjerm på iPhone krever svært kostbart kalibreringsutstyr, noe få eller ingen uautoriserte reparatører har, sier Hallvard Opheim i Eplehuset

GARANTI VS: REKLAMSJON: Det er viktig å skille mellom garanti og reklamasjonsrett. Det understreker Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.=

GARANTI VS: REKLAMSJON: Det er viktig å skille mellom garanti og reklamasjonsrett. Det understreker Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet. © Kjell Håkon K. Larsen

Likevel fristende

I praksis blir altså garantien borte og mulighetene for reklamasjon på andre feil dårligere etter et uautorisert skjermbytte. Tross det er det nok fortsatt fristende for mange å levere inn telefonen hos en av de mange reparatørene som utfører reparasjonen i løpet av få timer eller kanskje en dag fremfor å vente flere uker på en ny telefon, og det er nok en av grunnene til at verksteder som Applespesialisten i Skien har godt tilfang av kunder. Det bekrefter også Kolås:

- Det var en som kom inn med en iPhone 5s for litt siden, som fortalte at om han skulle reparere den hos Apple så koster det nesten 3000 kroner og da er jo det nesten det dobbelt av det vi tar. Folk har ikke mulighet til å være uten telefon i fire uker så da betaler de heller og mister garantien for at vi skal gjøre det på en time eller to.

Når uhellet er ute er det i hvert fall viktig at du velger en reparatør som gjør en mest mulig profesjonell jobb, og om du gjør jobben selv er det absolutt en fordel om du er veldig forsiktig med verktøyet.

Skulle det senere oppstå et problem med telefonen er det viktig å huske på det Forbrukerrådet understreker, nemlig at du har rettigheter ifølge loven og det finnes i hvert fall en mulighet for å prøve reklamasjon selv om salgsstedet kan komme med enkelte motargumenter.

Opheim i Eplehuset legger også til at deres oppfordring til kundene er å være ærlige og si at produktet har vært reparert, men at du ikke tror at det har noen sammenheng med den nye feilen som har oppstått.

Det som imidlertid er viktig å huske på, er at om du får problemer etter at et uautorisert verksted har reparert telefonen din, så har du reklamasjonsrettigheter ovenfor dem. Videre gir de ofte også garanti på for eksempel 3 eller 6 måneder for reparasjonen som er gjort. 

I tillegg forsikrer Kolås oss om at hvis en annen feil skulle oppstå etter en reparasjon hos Apple-spesialisten, er det også mulighet for at de vil være behjelpelige med en ny reparasjon til en lavere pris enn vanlig, selv om de ikke tar på seg ansvaret for feil som ikke har sammenheng med tidligere reparasjon.

Les også:

Samsungs nye nettbrett med superoppløst skjerm

Strøken toppmobil til lav pris

Høyttalerne som gjør seg på picknik

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!