SKÅNSOM VEKKING: Sleep Cycle vekker deg når du er klar for det. © Mobili.no

SØVNAPPER

Sleep Cycle Alarm Clock

  • Plattform: iPhone
  • Pris: 6 kroner

Sleep Cycle Alarm Clock er på topplisten over nedlastede apps i en rekke forskjellige land, og har både vekkerklokke, "intelligent slumrefunksjon" og grafer som lar deg analysere søvnen din i ettertid.

Sleep as an Droid

  • Plattform: Android
  • Pris: 7,63 kroner

Sleep as an Droid er én av mange Android-apps i sjangeren. Du kan laste ned en to ukers gratis prøveversjon, og fullversjonen koster under åtte kroner.

Nå i januar er treningsstudioene overfylte, og folk er generelt mer opptatt av å spise og drikke riktig.

Om du ikke er helt der, kan du likevel ta noen små grep for å bedre dagsformen. Faktisk er mobiltelefonen et ypperlig verktøy for å komme i gang med trening.

Her er tre nyttige apper til iPhone og Android-telefoner:

For å hente ned appene søker du på dem i App Store eller Android Market, alt etter hvilken plattform du har på telefonen din.

Få en bedre start på dagen

Det finnes faktisk hjelpemidler som kan bestemme om du er et ødelagt vrak eller en liten sangfugl når du våkner om morgenen. Vi har testet en variant som faktisk fungerer.

Når du sover er du innom en hel del forskjellige søvnfaser, og du kan på kort tid veksle flere ganger mellom de forskjellige fasene. Om du bruker en vanlig, brutal vekkerklokke som ringer klokken 0730 hver eneste morgen, har du garantert opplevd å våkne i en mer eller mindre zombie-lignende tilstand.

Det som da har skjedd, er at du brått er blitt revet ut av "dyp søvn-stadiet". De gangene du har våknet uthvilt, har klokken ringt når du har vært inne i en langt lettere søvntilstand, og dermed vært mer mottakelig for å stå opp.

APPER FOR VANNDRIKKING

Eight Glasses a Day

  • Plattform: iOS
  • Pris: 6 kroner

Eight glasses a Day er enkelt og greit en app som skal hjelpe deg å holde styr på væskeinntaket gjennom dagen. Hver gang du har drukket et glass vann, trykker du på et glass på skjermen for å "telle ned".

Siden antall anbefalte glass for dagen varierer etter hvilken helseekspert som snakker, er det greit at du også selv kan justere antall glass, og heller sette maksatallet for eksempel til fem.

Eight Cups

  • Plattform: Android
  • Pris: 9,19 kroner

Eight Cups har de samme funksjonene som som iPhone-varianten. Her finner du en gratis prøveversjon med begrenset funksjonalitet, og du må ha fullversjonen hvis du for eksempel vil endre antall glass vann du skal drikke iløpet av en dag.

Det som er praktisk, er at de forskjellige stadiene er enkle å måle. Personer i dyp søvn ligger nemlig bom stille, mens personer i de lettere søvnstadiene beveger på seg.

Etter at mobiltelefoner fikk bevegelsessensorer har det dukket opp en rekke apps som registrerer når du er mottakelig for å stå opp.

Slike apps lar deg sette et tidsvindu på alarmfunksjonen. Dersom du for eksempel stiller inn alarmen til å ringe senest klokken 0730, med et vindu på 30 minutter, vil du bli vekket straks du begynner å bevege på deg, så lenge klokken har passert 0700.

Å bli vekket i lett søvn klokken 0721 kan gi en mye bedre start på dagen enn om du vekkes ni minutter senere, når du har rukket å falle i dyp søvn igjen.

Får du i deg nok vann?

Dersom du er som folk flest, er nok svaret nei. I hver fall om du skal følge gamle kjerringråd.

Men selv om du kanskje ikke trenger åtte glass daglig, merker du fort om du har fått for lite i form av tretthet og hodepine. Og da er det selvsagt på plass med en app som holder styr på hvor mange glass du har drukket/bør drikke.

NOK VANN: Apps som denne sørger for at du holder kontroll på vanninntaket. © Mobili.no

APPER FOR ARMHEVINGER

Hundred Pushups

Plattform: iOS

Pris: 15 kroner

Det første denne appen ber deg om er å ta så mange armhevinger du greier, og plotte inn antallet. Deretter settes det opp et program for de neste seks ukene, der du skal gjøre fem sett tre ganger i uken. Hvor mange repetisjoner du må ta i hvert sett, beregnes ut fra tallet du plottet inn da du startet appen første gang.

Det viktigste er å ikke lyve om antall utførte armhevinger, da får du et program som absolutt ikke passer deg, og fremgangen går tregere.

Vi opplevde selv å få et tall som var så lavt at vi var litt usikre på om vi skulle tørre å publisere denne artikkelen, men kom fram til at det ikke var et varig problem. Vi tar jo selvsagt snart 100 armhevinger uten problemer.

Multi Reps

Plattform: Android

Pris: 14,50 kroner

Multi Reps har innlagte programmer for situps, knebøy og annet i tillegg til armhevinger, så du kan få deg en skikkelig overhaling ved å bruke alle funksjonene her.

På samme måte som iPhone-alternativet må du også her oppgi hvor mange armhevinger du klarer før programmet blir generert. Du kan også oppgi et mål, så genereres et program for de neste ukene.

Greier du 100 armhevinger?

Kroppsvekten din er et av de beste verktøyene du har, spesielt for trening av armene. Det som er ekstra gøy med armhevinger, spesielt om dette ikke er en aktivitet du har bedrevet noe særlig, er at fremgangen kommer fort. Se hvordan du gjør det riktig.

Det finnes en rekke spesialsydde programmer for å gi deg mest mulig fremgang. De to vi har funnet fram, Hundred Push Ups for iPhone og Multi Reps for Android, lar deg "resette" en uke eller dag om du ikke greier å øke antall repetisjoner like mye som programmet foreslår. Dermed er det ingenting i veien for å ta den tiden du trenger til du er like sterk som oss.

Multi Reps er hakket mindre tilgivende enn iPhone-appen, og lot oss ikke dra til med målet på 100 armhevinger på seks uker. Vi endte istedenfor på 70 repetisjoner iløpet av de neste sju ukene, noe som er hakket mer realistisk - om fremdeles noe ambisiøst.

Artikkelen er levert av Mobili.no

Les også:

Slik kommer du i gang med trening

Slik lager du en treningsplan

Stor og god bærbar fra HP

Fingerstyrt skjerm-PC fra Sony

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!