- Vi har trolig verdens beste mobilnett. Det er mulig at Singapore har høyere oppetid, men det er jeg ikke sikker på. Jeg blir derfor ikke spesielt opphisset av disse hendelsene, sier Willy Jensen, direktør i Post- og teletilsynet, til Klikk.no.

Jensen ser ingen grunn til å heve pekefingeren mot Telenor og NetCom etter forrige ukes utfall i mobilnettet, som rammet rundt en million mobilkunder i Østlandsområdet sist mandag.

Ikke alle er fornøyd med tingenes tilstand. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har varslet at de vil ta opp saken med teleoperatørene.

- Det er helt uakseptabelt at nettet er så lite robust. Det må komme flere løsninger på plass for å gjøre systemet mindre sårbart, sier avdelingsdirektør Hans Kristian Madsen i DSB til NTB.

17 timer eller en uke?

Telenor oppgir forskjellige svar etter hvem man spør om hvor mye nettet er nede i løpet av et år. Klikk.no har snakket med flere personer i Telenor i denne saken. Alle oppgir fra 99 prosent og oppover.

Det høres mye ut, men 99,0 prosent tilsvarer at mobilnettet kan være nede nesten fire døgn i året.

Ifølge Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen, har Telenor i år en statistisk oppetid på 99,8 prosent, eller omtrent 17 timer i året.

Tilgjengligheten i 3G-nettet (UMTS-nettet) skal derimot ligge på minst 98 prosent. Det betyr i så fall at det raskeste nettet kan være nede i rundt en uke i løpet av et år.

- Maks uflaks

Hendelsen forrige mandag var et utslag av maksimal uflaks, mener Amundsen.

- Det skal egentlig ikke kunne skje. Vi fikk en alarm på søndag om et utfall i reservenettet. Så kom fiberbruddet i hovednettet før vi fikk reparert reservenettet, sier deksningsdirektøren til Klikk.no.

Normalt vil det alltid være et operativt reservenett som tar over hvis hovednettet faller ut, hevder Amundsen. Mens selv om basestasjonene samlet sett har en opptid på nesten 100 prosent, kan nedetiden godt være høyere på enkelte lokale basestasjoner, påpeker han

Også NetCom skal ha oppegående nett over 99 prosent av tiden, ifølge kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus.

Helsefare

Men 99 prosent oppetid eller ei, både Helsetilsynet og Direktoratet for samfunnsberedskap er bekymret over risikoene som oppstår når mobilnettene faller ut.

- Det er telenetteierne som har det hele og fulle ansvaret for at dette fungerer. Og det er veldig viktig at Telenor prioriterer helse, så vi håper virkelig at de satte inn de nødvendige ressursene og at de alltid er på hugget for å sørge for at 113 fungerer, sier direktør Lars E. Hanssen i Helsetilsynet til NTB.

- Er det ikke ganske alvorlig at ikke nødnumrene er tilgjengelige på mobilen under slike utfall?

- Jo, det er jo det, selv om nødnumrene kunne nås fra fasttelefon. Men når nettet er nede, er hele nettet nede, og det rammer også nødnumrene, sier Bjørn Amundsen.

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!