Et nytt filformat kan skape nok en digital musikkrevolusjon. Spørsmålet er hvem som vinner maktkampen denne gangen.

De store plateselskapene samarbeider om et nytt format kalt CMX. Det som er kjent om formatet er at det består av en enkelt nedlasting som inneholder alle låtene på et album samt masse annen informasjon, så som platecover, tekster, videoer og mobiltjenester.

Samtidig ryktes det at Apple, som med sin Itunes-butikk og sine Ipoder og Iphoner dominerer det digitale markedet, er ganske lunkne til CMX.

Grunnen er at Apple holder på med et eget format med liknende funksjoner, melder Appleinsider. Det nye Apple-formatet skal ha kodenavnet Cocktail.

CMX skal lanseres i november av plateselskapene EMI, Sony, Warner Music och Universal, skriver Times Online.

Vil selge flere album

Hensikten er primært å selge flere album. Forbrukerne kjøper i økende grad enkeltlåter/singler når de handler musikken digitalt.

Mens ni av ti singler nå selges online, er tallet omvendt for album, melder den engelske avisen.

Plateselskapene skal ha forhørt seg med Apple om et samarbeid for 18 måneder siden, men blitt avvist. Det hevder en ikke navngitt kilde i platebransjen som har store forhåpninger til det nye formatet.

- Du vil få opp ikke bare de ti låtene, men cover, video og mobilprodukter.

Teknologien skal lanseres gjennom enkelte sentrale utgivelser. Den kommende U2-skiva kan bli en av forsøkskaninene, antyder The Times.

Mange skjær i sjøen

Etter fadesene med kopibeskyttelse/DRM og massiv lekkasje til fildelere, har platebransjen et akutt behov for å komme opp med en vellykkede digitale løsninger.

Den svenske streamingtjenesten Spotify er suksess for brukerne, men ser ut til å gi beskjedne inntekter til artistene, melder dagbladet.no

Derfor er det viktig for plateselskapene å sine nedlastingskunder til å kjøpe flere album og ikke bare enkeltlåter.

Men CMX kan fort bli en fadese. For hva skal man med et format som ikke lar seg avspille på din Ipod, og langt mindre på Iphone?

Og orker vi enda et digitalt format nå, med mindre prisen er uimotståelig og pakken totalt overbevisende?

"Hvis ikke DRM-frie mp3-er er en del av CMX-pakka, er formatet fullstendig og totalt uten livets rett" skriver Nate Lanxon i sin blogg på Cnet News .

Konkurrerer med seg selv.

Trolig vil pris og brukervennlighet avgjøre. Ingen av delene har vært plateselskapenes store styrke i den digitale satsingen så langt, om vi ser bort fra enkelte lysende unntak, som Spotify og emusic.com.

Og selv om albumsalget digitalt er ganske beskjedent, er prisene også på fysiske CD-er presset kraftig ned de siste årene.

Butikkene gir stadig kraftig rabatterte priser. I Storbritannia var snittprisen for en solgt fysisk CD 8,10 pund i 2008, mens digitale album hadde en snittpris på 7,41 pund.

Platekompaniet, som dominerer markedet her hjemme, har for vane å prise sine plater godt under hundrelappen når de har vært ute noen måneder.

Derimot ligger de fysiske listetoppene på 119 kroner og oppover. Deres mp3-butikk, som åpnet i juni, ligger på omtrent samme nivå som Itunes, med en standardpris på 79 kroner for album og 8 kroner for enkeltlåter.

Selger mer nå

Et lite lyspunkt for de som håper på økt CD-salg: Det ble solgt flere eksemplarer i mai i år enn i mai i fjor. Mai er den siste måneden det foreligger statistikk for fra Ifpi, den internasjonale platebransjens representater i Norge.

Det ble solgt CD-er for 34,5 millioner kroner i mai 2009, mot 31,5 mill. kroner i mai 2008. Men for hele året så langt er trenden negativ: salget er ned 16 prosent.

Salget av nedlastet musikk har økt med 45 prosent hittil i år, sammenlignet med fjoråret.

Men fortsatt er omsetningen av nedlastet musikk mer enn fire ganger mindre enn av fysiske produkter (33 mot 147 mill. kroner).

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!