Platekompaniet forsinket igjen
Først når sommeren nærmer får Itunes en verdig norsk konkurrent.

I høst ble det klart at landets største musikkbutikk, Platekompaniet, skal i gang med å selge musikken digitalt. Første åpningsdato ble satt til jula, og for en måned siden var budskapet at åpningen bare var uker unna (ekstern lenke).
- Vi er litt forsinket. Vi velger ikke å gå ut med ny dato, sier selskapets adminstrerende direktør Rolf Kristian Preshus til Klikk.no.
- Er dere klare til påske?
- Nei, det kan nok jeg si at vi ikke vil være. Det er viktigere å være ordentlig bra når vi er i gang, enn å sette en dato.
Les også: - Steng Pirate Bay!
Forsinkelsen skyldes et omfattende arbeid med å få på plass avtaler om alle rettighetene til musikken.
- Det er svært mange slike avtaler, og i blant er det ulike selskaper som har rettighetene til den digitale og fysiske innholdskatalogen. I tillegg tar den rent praktiske jobben med å overføre og klargjøre innholdet tid, sier Presthus.
Les også: Frigjør deg fra Itunes
To Telenor-sjapper
Når butikken omsider er på plass, vil Platekompaniet iogså overta driften av Telenors musikkbutikk på nett og mobil. I forrige uke ble det kjent at Telenor skal selge Iphone .
Telenor skal dermed ha to konkurrerende musikbutikker i stallen. Men forsinkelsen har ingenting med Iphone å gjøre, hevder Presthus.
- Nei, det er mye som skjer i det digitale markedet for tiden. Men vår forsinkelse har ikke noe med Iphone å gjøre, sier Presthus.
Telenor vil få inntekter fra musikksalget gjennom Platekompaniet på mobilen, men ingen inntekter i det hele tatt fra Itunes.
- Vi ser på dette som supplerende tjenester, så får kundene velge hvor de synes det er best å handle, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor.
Stort utvalg
Platekompaniet har vært kjent for et bredt og godt utvalg. Butikken på Oslo City har trolig det bredeste sortimentet i Norge.
- Vi skal prøver å ha mer - men det spørs i hvilken grad vi lykkes i å fylle opp innholdet - får vi alt på plass, vil man ikke savne mye.
Den digitale butikken skal i utgangspunktet ha et minst like bredt utvalg, tror Presthus. Låtene blir solgt uten kopibeskyttelse, i høyoppløst mp3-format (256 kbps).
- Og hva kommer prisen til å bli?
- Eh... det blir vel noe à la Itunes. Eller noe sånt.
Lite, men øker
Platekompaniet har eksistert som nettbutikk siden 2001. Presthus anslår at 8-10 prosent av omsetningen i selskapet kommer fra nettbutikken. Han har ingen voldsomme økonomiske ambisjoner for det digitale innholdet:
- Det blir nok ikke så veldig lukrativt men en gang, men vil sikkert ta seg opp etter hvert.
I 2008 registrerte brasjeforeningen IFPI Norge et samlet salg av fysiske produkter (album, singler og DVD musikk) på 9,1 millioner stk., til en verdi av NOK 554 millioner. Totalt er musikkomsetningen i NOrge beregnet til 1,2 milliarder.
Det ble solgt nedlastede produkter for NOK 57 millioner. Det er fint lite, men omsetningen på området økte med 34 prosent fra året før.