Spilltest: Lair

Spilltest: Lair - Uinspirerende

Alle som vet litt om mytologien rundt drager vet at det finnes både ilddrager og isdrager. I Lair får du sjansen til å delta i kampen dem imellom. Eller egentlig i kampen mellom folkeslagene som har temmet disse dragene.

Sist oppdatert

Lair

Fakta Lair

  • Utvikler: Factor 5
  • Plattform: Playstation 3
  • Antall spillere: 1
  • Anbefalt aldersgrense: 16+

Du spiller Rhon, en drageridder som slåss for å forsvare det fruktbare Asyliske riket mot Mokaiene, et folk som bor i det ufruktbare nord og dermed naturlig nok er ute etter Asylernes ressurser. Du flyr en ilddrage ved hjelp av bevegelsessensorene i Playstation 3-kontrolleren og du får diverse oppdrag som driver fram en linær historie. Oppdragene er av typen hvor du skal drepe fienden (andre drageriddere eller monstre), forsvare et området eller ødelegge en eller annen greie, alt ved hjelp av din trofaste drage.

Det høres vel og bra ut på papiret, men alt fungerer bare halvgreit i virkeligheten. Å styre dragen med bevegelsessensorene er ikke helt smertefritt, sikkert fordi Factor 5 ville gjengi drageflyging litt mer realistisk. Grafikken ser bra ut på de filmsekvensene mellom oppdragene, men noen ganger minner den om Playstation 2-grafikk under selve spillingen (selv om Playstation 2 nok ikke ville greid å holde orden på så mange objekter samtidig), og ofte fremstår slagmarken som mildt sagt uoversiktlig. Det finnes funksjoner for å hjelpe på dette, men disse er bare halvveis vellykket. Vi ender opp med å bli litt likegyldig ovenfor både historien og over selve oppdragene.

Denne saken ble første gang publisert 24/12 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også