Bursdagsbarn med millioner av gjester

Facebook fyller fem år

Norsk informatikkprofessor spår fem nye år for verdens største nettsamfunn.

BURSDAGSBARNET: Facebook fyller fem år. 1,4 millioner av oss nordmenn er aktive brukere.
BURSDAGSBARNET: Facebook fyller fem år. 1,4 millioner av oss nordmenn er aktive brukere. Foto: Foto: Colourbox
Sist oppdatert

Fakta om Facebook

  • Facebook har 150 millioner brukere.
  • USA har flest antall brukere, nærmere bestemt 37,4 millioner.
  • I Norge er det 1,4 millioner aktive Facebook-brukere, og vi er på 14. plass over land med flest brukere.
  • Gjennomsnittsbrukeren av Facebook har 120 venner.
  • På verdensbasis blir 3 milliarder minutter tilbrakt på Facebook daglig.
  • Facebook ble tilgjengelig på norsk i mai i år.
  • De fleste nye brukerne den siste tiden, er i aldersgruppen 30+

Kilde: Facebook

På med bursdagshatten og fram med ballongene. Facebook er fem år i dag, og nettsamfunnet er i dag verdens største med 150 millioner aktive brukere.

Av disse er 1,4 millioner nordmenn. Dette gir Norge tredjeplassen over antall brukere i forhold til befolkningen, etter Canada og Danmark, ifølge Facebook selv.

- En høy andel av befolkningen har tilgang på pc og bredbånd hjemme, og nordmenn er glad i å bruke teknologi, sier professor i informatikk Gisle Hannemyr ved Universitetet i Oslo, for å forklare den høye bruken av Facebook her til lands.

Les også: Facebook for dummies

Behov også i fremtiden

Også andre årsaker gjør nettsamfunnet såpass populært.

- Facebook dekker et behov hos mange, nemlig det å enkelt holde en eller annen form for kontakt med dem du ikke ser til daglig, sier Hannemyr, som selv har 202 venner på Facebook.

Han tror både Facebook og andre nettsteder vil være en del av livene om fem nye år.

- Sosiale nettsteder fyller et tydelig behov i markedet, så jeg tviler at de blir borte. Antagelig utvikler de en bedre innebygd logikk, for å kunne gi oss anbefalinger om hvilke grupper vi bør knytte oss til, hvem vi bør ta kontakt med og lignende. Dessuten vil man i sterkere grad være knyttet til mobile plattformer takket være bedre mobilskjermer, spår Hannemyr.

Les også: Facebook øker selvtilitten

Vern om deg selv

Allerede er Facebook-brukerne et yndet mål for markedsførere. Og denne uken måtte Mark Zuckerberg rykke ut og forsikre om at selskapet ikke har endret det de selv mener er en restriktiv policy i forhold til utnyttelse av medlemmenes profilinformasjon, ifølge Aftenposten.

Bakgrunnen for uttalelsen var søsterens opptreden på Verdens økonomiske forum i Davos søndag, der hun gav en livedemonstrasjon av hvordan selskapet kan sende ut målrettede spørreundersøkelser, basert på den informasjon Facebook-brukerne har lagt igjen på sin brukerprofil.

Disse spørreundersøkelsene skal ikke ha å gjøre med de kommersielle produktene for Facebooks annonsører, var beskjeden fra Facebook etterpå.

Tidligere har Datatilsynet advart mot for vide brukerregler på Facebook, og personverndebatten er antakelig langt fra over. Likevel gir vi velvillig bort informasjon om oss selv.

- All forskning viser at vi er villige til å gi fra oss informasjon om oss selv for å få tilgang på denne typen operative tjenester. De fleste tror og de er immune mot spisset markedsføring, som slik informasjon blant annet brukes til. Men man er antagelig langt mer mottagelig enn det man tror selv, mener Hannemyr som håper på bedre internasjonal regulering av personvernet.

- Antagelig blir det ikke så mange flere begrensninger, men større krav om informasjon og åpenhet overfor brukerne, tror Hannemyr.

Du kan lese råd om hvordan å ivareta ditt eget personvern som bruker av Facebook, hos Datatilsynet.

Les også: Pass på Facebook-statusen

Les også: Bli med barna på Facebook

Denne saken ble første gang publisert 04/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også